Cultural Heritage

مرمت حوزه علمیه تاریخی شهر بشرویه

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه از مرمت حوزه علمیه تاریخی شهر بشرویه خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، سیدامیر سلیمانی رباطی گفت: مرمت حوزه علمیه تاریخی شهر بشرویه با اعتباری در حدود ۱۰ میلیارد ریال از محل موقوفات مدرسه و اداره‌کل اوقاف انجام می‌شود.
مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه افزود: مرمت حوزه علمیه شامل استحکام‌بخشی، بام‌سازی، جان پناه و مرمت حوزه می‌شود و از پایان شهریورماه عملیات مرمتی آغاز شده است.
او گفت: حوزه تاریخی علمیه بشرویه در مرکز محله میانده واقع و در سال ۱۳۸۳ با شماره ۱۱۶۶۷ در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده است.
سلیمانی رباطی بیان کرد: آهنگ رشد علمی بشرویه از دوران صفوی شروع شد جایی که عالمان متبحری مانند ملاعبدالله صاحب تالیفات گوناگون توانست در مراکز آموزش دوره صفوی در اصفهان به تدیس علوم دینی بپردازد و رفت و آمد عالمان از یک سوی و نیاز به تالیف کتب از سوی دیگر سبب شد هنر خوشنویسی توسط حاج علی اشرف و فرزندانش به اوج و تعالی رسد و حاصل آن گنجینه‌ای ارزشمند از کتابت کتب و اسناد با موضوعات مختلف در شهر بشرویه به یادگار ماند.
مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه افزود: شرایط بوجود آمده در این دوران نیاز به تاسیس مدرسه علوم دینی و غیر دینی را در بشرویه ضروری می‌کرد که حاصل آن بنایی است که در دوره افشاری مطابق با نقشه مدارس سایر شهرهای اسلامی در مرکز محله میانده ساخته می‌شود.
او گفت: بنایی دوصفه که تهرنگ و هیات آن مشابه مسجد میانده بشرویه است. مدرسه‌ای با دو ایوان در محور شمالی جنوبی فارغ از آرایه‌های معماری خاص، بسیار ساده و در حد گره چینی و کاربندی در ایوان‌ها.

Show More

Public relations

The latest news and updates of the General Directorate of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of South Khorasan Province

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
en_USEnglish