Cultural Heritage

خانه باغ غیاثی شهرستان طبس مرمت می‌شود

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس از مرمت خانه باغ غیاثی در روستای منصوریه بخش دستگردان شهرستان طبس خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا، محمد عرب روز دوشنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۳ گفت: خانه باغ غیاثی، بنای تاریخی ارزشمند با پلان چهار ضلعی و معماری خاص است که برای مقابله با گرمای طاقت فرسای منطقه در وسط یک باغ با ایوان‌های بلند و سقف مرتفع با کلاه فرنگی ساخته شده است. ایوان های شمالی و جنوبی هر کدام دو ورودی به اتاق های نشیمن دارند و بنا در سه جهت شرقی، غربی و شمالی دارای ورودی بوده که مورد استفاده ساکنین قرار می‌گرفته است.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس ضمن تشکر از مالک این بنای تاریخی گفت: مرمت این بنا با مشارکت مالک شروع شده و تاکنون خاکبرداری و آواربرداری، استحکام بخشی پی و دیوارها، مرمت دیوارها و جرزهای آسیب‌دیده، پوشش مجدد سقف دو اتاق که کاملا تخریب شده بود و … از جمله اقدامات مرمتی صورت گرفته بوده است که با نظارت میراث‌فرهنگی و با هزینه مالک، انجام شده است و امیدواریم بتوانیم با جذب اعتبارات ملی مشارکتی بناهای تاریخی، بزودی شاهد تکمیل و بهره‌برداری از این بنای تاریخی باشیم.

او ادامه داد: این بنای تاریخی در روستای منصوریه و در مجاورت یکی از زیباترین کویرهای شهرستان طبس و استان خراسان جنوبی قرار گرفته و با هدف تبدیل به اقامتگاه بوم گردی در حال مرمت است و با شماره ۱۴۸۵۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

عرب گفت: در نزدیکی روستای منصوریه، کویری زیبا قرار گرفته که یکی از جاذبه‌های دیدنی شهرستان و زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است و در همین راستا علاوه بر خانه باغ غیاثی، یک اقامتگاه بوم گردی دیگر در این روستا در مراحل پایانی اجرایی است و بزودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

Show More

Public relations

The latest news and updates of the General Directorate of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of South Khorasan Province

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
en_USEnglish