Handicrafts

برگزاری 10 دوره آموزش گیوه‌بافی از ابتدای سال 1402 در شهرستان بشرویه

مسئول میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه از برگزاری 10 دوره آموزش گیوه‌بافی از ابتدای سال 1402 در شهرستان خبر داد.
به‌گزارش روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، سیدامیر سلیمانی بیان کرد: بر اساس آثار برجای‌مانده و مدارک تاریخی از دوران صفوی تا پهلوی دو گونه پایپوش سنتی در بشرویه تولید می‌شده است گونه اول تحت عنوان پوزار که ماده اصلی آن را چرم تشکیل می‌داده و مدل‌های ساقدار، بی ساق و اصطلاحاً گالش از تولیدات این مدل بوده است؛ گونه دوم گیوه بوده که با نخ رسیده شده به‌عنوان روپوش کفش و کفهای قالبی فشرده از پارچه به‌عنوان کفی تولید می‌گردیده است.
مسئول میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه گفت: از ابتدای سال 10 دوره آموزش گیوه در خانه‌های صنایع‌دستی و آموزش 130 نفر برگزار شده است.
سلیمانی افزود: این نوع پایپوش سنتی در میان بانوان شهر بشرویه فراگیر شده و ارزش‌افزوده خوبی برای تولیدکنندگان خانگی و کارگاهی دارد.
او اذعان داشت: هم‌اکنون دو کارگاه گیوه‌بافی دارای مجوز تولید انفرادی و نزدیک به 50 نفر تولیدکننده خانگی در این رشته مشغول به کار هستند.
سلیمانی گفت: تاکنون 1500 میلیون ریال تسهیلات پشتیبان مشاغل خانگی و 4000 میلیون ریال تسهیلات تبصره‌ای به فعالان این رشته پرداخت شده است.

Show More

Public relations

The latest news and updates of the General Directorate of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of South Khorasan Province
Back to top button
en_USEnglish