میراث‌فرهنگی

اتمام مرمت بخشی از قلعه تاریخی اسدیه

مسئول میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان از اتمام مرمت بخشی از قلعه تاریخی اسدیه خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، امیر‌اسماعیل شهسواری گفت: در این پروژه اجرای استحکام‌بخشی و پی‌بندی و اجرای اندود کاهگل بام و شیب‌بندی و همچنین اندود کاهگل بر روی دیوارهای بیرونی قلعه صورت پذیرفت.
مسئول میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان افزود: با تخصیص اعتبارات از محل دارایی‌های تملک شهرستان، اقدامات مرمتی صورت گرفته قلعه اسدیه شامل اجرای استحکام بخشی و پی بندی دیوارهای بیرونی قلعه، اجرای پوشش نایلون عریض روی بام و کف، اندود کاهگل بام بر روی سطوح قوسی بام و شیب‌بندی و همچنین اندود کاهگل به ضخامت 3 سانتیمتر بر روی دیوار های بیرونی قلعه و … است.
شهسواری اظهار داشت: قلعه اسدیه در مرکز بافت قدیم شهر اسدیه و یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی مرکز شهرستان است که محل استقرار ضابطین خاندان علم در آن زمان قرار داشته است.
او افزود: بنا که به لحاظ نقشه و فرم ساخت با داشتن چهار برج در چهار گوشه علاوه بر عملکرد مسکونی، عملکرد دفاعی نیز داشته، از بناهای ساخته شده در دوره قاجار به شمار می‌رود که مصالح اصلی به کار رفته در بنا، آجر و خشت است. ضلع جنوبی بنا دارای یک طبقه و ظلع شمالی دارای دو طبقه است که طبقه فوقانی با معماری اشرافی‌تر، محل سکونت حاکم و طبقه همکف به عنوان انبار و محل سکونت خدمه استفاده می‌شده است.
قلعه اسدیه در تاریخ 24/01/1382 و با شماره 8278 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مشاهده بیشتر

نمایندگی شهرستان درمیان

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نمایندگی شهرستان درمیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا