میراث‌فرهنگی

معرفی ظرفیت‌های علمی و مشاهیر خراسان‌ جنوبی از رهگذر یک همایش

در جلسه برنامه ریزی نخستین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران، بر معرفی ظرفیت‌های علمی و مشاهیر استان از رهگذر این همایش تأکید شد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، سیدمحمدرضا طالبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی یکشنبه شب ۷ اسفند در جلسه برنامه ریزی نخستین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران اظهار کرد: انتظار ما از تمامی دستگاه‌ها این است که در این همایش ایفای نقش کرده و با هماهنگی فعالیت‌ها را به پیش برند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌ جنوبی با اشاره به داشته‌های استان افزود: این استان به لحاظ فرهنگی و سوابق بسیار غنی در حوزه‌های مختلف، ظرفیت‌های بسیاری دارد که باید به نحو احسن دیده شود.
محمدامین ناصح، دبیر نخستین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران نیز گفت: نخستین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران، چهارشنبه دهم اسفند سال جاری به همت دانشگاه بیرجند و با کمک دستگاه‌های اجرایی برگزار خواهد شد.
او با اشاره به حضور استادان و پژوهشگران گویش‌شناسی کشور در این همایش، ادامه داد: سفیر ایران در یونسکو از میهمانان ویژه این همایش بوده و همچنین از حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رئیس دانشکده مرزبانی انتظامی کشور برای شرکت در همایش دعوت شده است.
دبیر نخستین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران با اشاره به معرفی آخرین مطالعات در حوزه میان رشته‌ای، یادآور شد: کتاب مجموعه مقالات همایش که دربرگیرنده تمام مقالات پذیرفته شده خواهد بود، پس از پایان همایش منتشر خواهد شد.
مریم سادات سیادت جو، مدیرکل دفتر برنامه ریزی، بودجه و تحول اداری استانداری خراسان جنوبی نیز با اشاره به فرهنگ و میراث استان، اظهار کرد: دانشگاه و آموزش و پرورش از ظرفیت‌ها و در جایگاه علمی برای معرفی مشاهیر و دانش مردمان استان بوده و علاوه بر آن همه دستگاه‌ها باید پای کار باشند.
او با بیان اینکه این همایش فرصت خوبی است تا از این رهگذر مشاهیر خراسان‌ جنوبی و چهره علمی استان را معرفی کنیم، تصریح کرد: فرهنگ و میراث این سرزمین مشاهیر استان هستند که باید آنان را با تمام توان معرفی کنیم.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی، بودجه و تحول اداری استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه فضای تبلیغاتی در سطح شهر و محل برگزاری همایش باید متناسب با معرفی مشاهیر باشد، اظهار کرد: در حوزه دانش‌افزایی و تربیت باید تلاش وافری انجام دهیم چراکه متاسفانه نسل نوجوان با گویش‌ها و مشاهیر علمی و ادبی آشنا نیستند و این چنین همایش‌هایی می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد.
علی فاضلی فرد، فرماندار بیرجند نیز گفت: برگزاری چنین همایشی در خراسان جنوبی بی سابقه بوده و یک رویداد علمی فاخر، ارزشمند و آبروی استان ماست.
او با اشاره به پیشینه دانشگاه بیرجند، افزود: این دانشگاه قطب علمی شرق کشور بوده و نخبگان علمی و فرهنگی، سرآمدان استان هستند.
در این جلسه مصوب شد افتتاحیه همایش در فرهنگسرای شهر برگزار شده و نمایشگاه صنایع‌دستی برای معرفی ظرفیت‌های استان در حاشیه مراسم برپا و بسته‌هایی حاوی سوغات خراسان جنوبی به میهمانان به عنوان سفیران فرهنگی عرضه شود.
بهره گیری از ظرفیت رسانه‌ای و فرهنگی جهادادانشگاهی، تخصیص ۷۰ میلیون ریال توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به منظور چاپ کتاب همایش، برپایی سیاه چادر در محل همایش و حضور عشایر ملبس، ارائه اطلاعات کامل از برنامه‌ها و میهمانان به منظور انعکاس در شبکه‌های ملی و استانی، ارائه تبلیغات محیطی مناسب در سطح شهر و ابلاغ به مدیران برای حضور کارکنان، دانشگاهیان و جامعه هدف در همایش از دیگر مصوبات بود.

مشاهده بیشتر

روابط عمومی

آخرین اخبار و تازه‌های مختلف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی
دکمه بازگشت به بالا