جاذبه‌های گردشگری

بند و محوطه تجنود

دره زیبا و سرسبز تجنود در شهرستان زیرکوه یکی از جاذبه های زیبای خدادادی و بهشت گردشگران در استان خراسان جنوبی است که در فصل بهار و تابستان هر سال میزبان مسافران زیادی است.
وجود رشته کوه های عظیم و مرتفع در دل خود جلوه هایی از زیبایی را به تصویر کشیده است، جلوه هایی که دیدنش علاوه بر پی بردن به قدرت و عظمت خداوند، روح و روان انسان را صیقل می دهد.
در همسایگی کویر سوزان همت آباد زیرکوه و در فاصله کمتر از پنج کیلومتر یکی از معجزات خداوند در زمین به وقوع پیوسته است، دره ای سرسبز و زیبا با رودخانه ای و درختانی عظیم که به بهشت گردشگران در استان خراسان جنوبی شهرت یافته است.
دره تجنود در فاصله 70 کیلومتری جنوب شرق مرکز شهرستان زیرکوه و در مجاورت روستای قدیمی تجنود قرار دارد، وقتی پای در دره تجنود می‌گذاری در دو سوی دره باغ‌هایی وجود دارند که انواع میوه از زردآلو گرفته تا عناب و زرشک در آن به چشم می‌خورد همچنین نسبت به فصلی که پای بگذاری سرشار از زیبایی، شکوفه، سرسبزی و یا رنگ زیبای زرد پاییزی است.

بند تاریخی تجنود در فاصله حدود 2 کیلومتری شمال غرب روستای تجنود قرار دارد، این بنا با مصالح سنگ و ملات ساروج بنا شده است. طول تاج این بند 26 متر، عرض تاج 5.5 متر و ارتفاع آن از پایین‌ترین نقطه رودخانه 14 متر است، قسمت پایین بند در دوره‌های معاصر تخریب شده و این امر سبب شده آب در پشت بند جمع نشود، این بنا در اواخر دوره قاجار و به دستور ابراهیم‌خان شوکت‌الملک، حاکم وقت منطقه ساخته شده است. علاوه بر ارزش تاریخی و سلامت نسبی، این بنا به لحاظ طبیعی نیز در منطقه‌ای بکر و دارای جذابیت‌های فراوان واقع شده که در صورت تعمیر و احیاء بند، به منطقه گردشگری و تفرجگاه مناسبی تبدیل خواهد شد

مشاهده بیشتر

مدیر وب‌سایت

واحد آمار و فناوری اطلاعات - مدیر وب‌سایت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی
دکمه بازگشت به بالا