گردشگری

استاندار خراسان جنوبی: زمینه‌ ماندگاری گردشگر در خراسان جنوبی فراهم شود

استاندار خراسان جنوبی گفت: زمینه‌های ماندگاری گردشگر و مسافر در استان باید فراهم شود و تحقق این هدف نیازمند تدوین برنامه و راهکارهای موثر است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی روز شنبه 6 اسفند ماه در نشست ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان جنوبی اظهار داشت: در مقاطع مختلف دولت و نظام خدمات‌رسانی به مردم دارند و یکی از مقاطع حساس و مهم که کل کشور درگیر می‌شوند سفرهای نوروزی است.

وی افزود: هدف از تشکیل ستاد اجرایی خدمات سفر هم کار تیمی و هم‌افزایی بین دستگاه‌ها است تا با تقسیم وظایف بتوان خدمات خوبی ارایه داد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: نباید خراسان جنوبی فقط محل تردد مسافران باشد بلکه از فرصت حضور برای بازدید جاذبه‌های گردشگری استان باید استفاده کنند تا شاهد رشد و ایجاد شور و نشاط باشیم.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی و جوانان فعال برای ماندگاری مسافر اظهار داشت: سال گذشته در برخی مبادی ورودی شهرها ابتکارات خوبی انجام شد که مهمترین آن برپایی سیاه چادرها بود.

قناعت یادآور شد: این موضوع در کاهش تصادفات نقش خوبی داشت و بر اساس آمار وزارت میراث فرهنگی شاهد افزایش ماندگاری مسافر و فروش صنایع دستی هم بودیم.

وی با اشاره به اهمیت آستان مقدس امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) در جذب مسافر و گردشگری ادامه داد: در ایام نوروز حجم قابل توجهی زائر و مسافر به بقاع متبرکه و امکان مذهبی مشرف می‌شوند که نیاز است توجه ویژه و خاص به این امکان داشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی همچنین بر لزوم توجه به زیرساخت‌های بهداشتی و رفاهی برای استفاده مسافران تاکید کرد و گفت: مشکلات بهداشتی از مهمترین مطالباتی بود که سال گذشته از سوی مسافران و گردشگران مطرح می‌شد لذا باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد تا بتوان در نوروز امسال شاهد کاستی در این حوزه نباشیم.

وی گفت: سامانه پیامکی امسال باید راه‌اندازی شود تا مسافران هنگام ورود از وضعیت استان آگاه شوند.

قناعت با بیان اینکه امسال همه امکانات و ظرفیت‌ها برای ارایه خدمات شایسته از لحاظ کمی و کیفی در استان بسیج شود اظهار داشت: امیدواریم با توجه به تجربه‌های گذشته بتوانیم امسال نوروز متفاوتی در نحوه خدمات‌رسانی رقم بزنیم.

وی گفت: کمیته‌های ذیل ستاد اجرایی خدمات سفر استان هم باید به طور کامل فعال شوند تا برنامه‌ریزی‌های لازم و پیش‌بینی‌های مورد نیاز حتی برای شرایط خاص و بحرانی را بتوانیم انجام دهیم.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم تامین ایمنی سفر در ایام نوروز عنوان کرد: باید شرایط سفر با خدمات ویژه مطلوب برای مردم در ایام نوروز فراهم شود و هر سال باید عملکردی بهتر از سال‌های گذشته داشته باشیم.

وی یادآور شد: کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای از هدف‌های جدی است و باید تمرکز بیشتر بر مسئله امدادرسانی و کنترل ترافیک باشد.

قناعت با بیان اینکه سال گذشته با کار تیمی و شناسایی نقاط ضعف و قوت توانستیم عملکرد خوبی داشته باشیم ادامه داد: شهرداران هم از همه توان در فضاسازی شهرها، برنامه‌های فرهنگی و ترافیک شهری استفاده کنند.

وی با تاکید لزوم توجه به مسئله اسکان گفت: همه ظرفیت‌های اقامتی استان برای استفاده مسافران نوروزی باید پای کار باشد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تامین اقلام ضروری هم در ایام نوروز مورد تاکید است اظهار داشت: سال گذشته در برخی شهرستان‌ها مشکلات موقتی برای تامین اقلام ضروری ایجاد شد لذا امسال باید به طور ویژه و خاص این مسئله تدبیر شود.

وی گفت: از ظرفیت روستاها و عشایر هم به ویژه در مسیرهای مواصلاتی برای ایجاد بازارچه و اسکان موقت باید استفاده کرد.

قناعت یادآور شد: سیاه چادرها و استراحتگاه‌های موقت در کاهش تصادفات نقش مهمی دارد و باید بیش از سال گذشته به آن توجه کرد.

وی افزود: صدا و سیما و روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی برای معرفی استان و انعکاس اقدامات انجام شده هم در سطح ملی و استانی باید تلاش کنند.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: ظرفیت‌های گردشگری خراسان جنوبی در نوروز باید معرفی شود که رسانه‌های ملی و شبکه‌های سراسری زمینه خوبی برای این کار است.

وی با اشاره به رضایت نسبی مسافران در ارایه خدمات سفر های نورزی گذشته اظهار داشت: در زمینه اقامت گردشگران رتبه ۱۱ کشوری را بر اساس آمار وزارت میراث فرهنگی کسب کرده‌ایم.

قناعت ادامه داد: به لحاظ تردد هم رتبه هشت کشوری، از لحاظ ماندگاری و اقامت گردشگر رتبه پنج و از لحاظ فروش صنایع دستی جزو ۱۰ استان برتر بودیم.

وی گفت: از لحاظ کاهش تصادفات جاده ای هم رتبه یک کشوری را داشته ایم و انتظار است این رتبه برای نوروز پیش رو هم حفظ شو .

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: بناهای تاریخی که در تملک دستگاه‌های اجرایی است باید برای بازدید گردشگران بازگشایی شود.

وی افزود: وضعیت بهداشتی منطقه گردشگری شوکت‌آباد در نوروز سال گذشته بسیار نامناسب بود و اگر امسال بخواهد این شرایط تکرار شود و مردم گلایه داشتند به شدت برخورد خواهد شد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی هم گفت: افزایش تصادفات و سرقت یکی از دغدغه‌های مهم در پیک سفرهای نوروزی است که انتظار می‌رود در مسیر کاهش این آسیب‌ها شاهد هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی باشیم.

سردار ناصر فرشید افزود: سال گذشته در معابر شهری استان هم فوتی ناشی از تصادف داشته‌ایم که نیاز است همه دستگاه‌های مسوول پای کار باشند.

وی بیان کرد: از همین رو تعطیلات نوروز سال گذشته شاهد افزایش ۱۵۰ درصدی فوتی درون شهری بودیم که یک دغدغه مهم است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی ادامه داد: افزایش سرقت هم یکی دغدغه مهم در تعطیلات نوروز بوده که انتظار می‌رود در مشخص کردن مکان‌های استقرار موقت پوشش امنیتی هم مد نظر باشد.

وی یادآور شد: تجمیع نیروها و امکانات نیز در ارایه خدمات مطلوب اثرگذار است و نیروی انتظامی همواره حمایت‌های لازم را خواهد داشت.

سردار فرشید گفت:پلیس در ۲۴ ساعت شبانه روز همواره در حال خدمت است و با شروع هر طرحی اقدامات و عملکرد های پلیس مضاعف می‌شود.

وی افزود: در طرح تعطیلات نوروزی که از طریق پلیس راهور و رده‌های انتظامی ماموریت‌هایی داریم و به عنوان یکی از کمیته‌های ستاد خدمات سفر برنامه ریزی‌های لازم انجام گرفته است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی اظهار داشت: قرارگاه نوروزی امام علی(ع) در نیروی انتظامی تشکیل می‌شود و با همه رده‌هایی که در ستاد تسهیل سفر نقش دارند ارتباط خواهیم داشت.

وی افزود: استان خراسان جنوبی گرچه مهمانپذیر نیست مگر در حد عبور مسافران لذا بیشتر در محور تردد مسافران قرار داریم .

سردار فرشید با تاکید بر اینکه بیشترین دغدغه در حوزه سفرهای نوروزی به خاطر تصادفات و فوتی‌های ناشی از این حوادث است گفت: در چند سال اخیر افزایش تصادفات و فوتی ها نگران کننده است

وی افزود: کمبود مجتمع‌های خدماتی رفاهی در بروز تصادفات ناشی از خستگی بیش از سایر علل تاثیرگذار است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی عنوان کرد: انتخاب مکان‌های مشخص برای اسکان موقت در هر شهر برای ارایه خدمات مناسب ضروری است.

وی یادآور شد: تعبیه بازارچه‌ها در ورودی شهرستان‌ها نیز باید به شکلی باشد که موجب بروز حوادث ترافیکی نشود.

مشاهده بیشتر

روابط عمومی

آخرین اخبار و تازه‌های مختلف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی
دکمه بازگشت به بالا