Tourism

قهرمانی تیم ستاره کویر حلوان طبس در مسابقات کبدی جوانان خراسان جنوبی

تیم کبدی ستاره کویر حلوان در مسابقات جوانان استان خراسان جنوبی به مقام قهرمانی رسید. مسابقات کبدی جوانان خراسان جنوبی گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر روز جمعه در طبس برگزار شد.
محمد عرب رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس در این باره گفت: این مسابقات با حضور ۵ تیم از شهرستان‌های طبس، بیرجند، قائنات، سربیشه وخوسف به میزبانی شهرستان طبس برگزار شد که پس از تیم طبس، تیم قائنات در جایگاه دوم ایستاد و تیم‌های بیرجند و سربیشه مشترکا سوم شدند.تیم خوسف هم موفق به دریافت جام اخلاق این دور از مسابقات شد.
به گفته عرب : ابوالفضل طالبی بازیکن تیم طبس نیز به عنوان فنی‌ترین بازیکن مسابقات انتخاب شد و پیراهن تیم ملی به وی اهدا شد.
عرب افزود: اقامتگاههای بوم گردی و سایر تاسیسات گردشگری در زمینه های فرهنگی و ورزشی حضور فعالی در شهرستان دارند و حدود یکماه قبل تیم والیبال اقامتگاه بوم گردی باباحاجی حلوان قهرمان مسابقات والیبال جام رمضان شهرستان طبس شده بود.
عرب گفت: روستای حلوان یکی از زیباترین روستاهای طبس است که به واسطه نخلستان های خرما و معماری کویری اش از محبوبیت خاصی در بین گردشگران برخوردار است. روستای حلوان رگ‌ و ریشه‌ی تاریخی دارد و دژ کهنی که در آنجا هست نشانه‌ای آشکار از دیرینگی آن روستا شناخته می‌شود. در گذشته‌ها که هنوز دژ پا برجا بود، گویا بیش از 13 برج نگهبانی داشته و در همه‌ی گستره‌ی طبس نمونه و شناخته ‌شده‌تر بوده است. به‌ویژه آن‌که حلوان جایی برای گذر کاروان‌های بازرگانی جاده‌ی ابریشم بود و آبادی و استواری دژ آن اهمیت داشت.
به گفته وی : در حلوان تا چشم می‌بیند ماسه‌هایی است که با تندبادها به هوا برمی‌خیزند و به سوی کوه‌های پیرامون‌شان پراکنده می‌شوند. دره‌هایی نیز در آن سامان هست که در پای کوه دیده می‌شوند و از دیدنی‌ها و جاذبه‌های کویرگردی حلوان به‌شمار می‌روند. صحرانوردانی که حلوان را برای راه‌نوردی‌های خود برمی‌گزینند بی‌تاب دیدن آن دره‌ها هستند و تپه‌های شنی‌ و ماسه‌ای که به حلوان نقش و جلوه‌ی دیگری می‌دهد.کویر حلوان و پیرامونش جاهای دیدنی پُرشماری دارد. خودِ
روستای حلوان نخلستان‌های پُر و پیمانی دارد و خرمایی که از آنجا به‌دست می‌آید خوش‌طعم و شیرین است. به هر روی، هنوز هم بافت کهن روستا و نخلستان‌های بلند آن برای کویرنوردان و گردشگرانی که رهسپار کویر حلوان هستند سرآغاز سفری کوتاه، اما هیجان‌انگیز و به‌یاد ماندنی‌ای خواهد بود.
عرب افزود: کویر حلوان با شماره 570 در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده است.

Show More

Tabas office

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اداره شهرستان طبس

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
en_USEnglish