میراث‌فرهنگی

نخل گردانی عاشورای حسینی در روستای کریت

به گزارش روابط عمومی اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس، مردم شهرستان طبس همانند همه مردم ایران ارادتی خاص به ائمه اطهار(ع) به‌ویژه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دارند و همه ساله مراسم عزاداری آن حضرت را با جلال و شکوه خاص برگزار می‌کنند. هر سال همزمان با شروع ماه محرم هیئت‌های عزادار در شب بیست هفتم ذیحجه به استقبال محرم می روند، حسیّنیه ها و تکایا و هیئت ها سیاه پوش می شوند و شهر جامه سیاه عزا به تن می کند. دسته های عزادار سینه زنی و زنجیر زنی در خیابانهای شهر به راه می افتند و از شب اول تا شب نهم محرم هر شب کلیه هیأت برای عزاداری در یکی از هیئت های سطح شهر طبق برنامه ای مشخص جمع شده و عزاداری می کنند.

محمد عرب رئیس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس ضمن بیان این مطلب افزود: طبس با وجود آستان مبارک حسین بن موسی الکاظم (ع) و آداب و رسوم کهن و ریشه دار مذهبی نشأت گرفته از فلات مرکزی ایران بعنوان قطب گردشگری مذهبی شرق کشور مطرح است و دهه اول محرم با شور خاص و مثال زدنی در شهر طبس برگزار می شود. برپایی موکب های عزاداری و پذیرایی در سطح شهر، حرکت دسته های سینه زنی و زنجیر زنی از صبح روز هفتم در سطح شهر ، نخل حضرت ابوالفضل (ع)، مراسم اصغر صغیر (ع)، حضور هیات در آستان مبارک حسین بن موسی الکاظم (ع)، نخل برداری روز عاشورا ، آئین شال بندی نخل گردانان ، مراسم شام غریبان ، تعزیه بنی اسد و … از دیگر مراسمات عزاداری محرم در شهر طبس می باشد.
پرشورترین روز عزاداری روز عاشورا است. زن ومرد و پیر وجوان صبح زود از خانه های خود خارج شده و راهی مراسم عزاداری و مجالس روضه خوانی امام حسین می شوند . دسته جات عزاداری نیز امروز زودتر از روزهای قبل در خیابانها به راه افتاده به مجالس عزاداری بیشتری سر می زنند و نوحه سرایی می کنند و تا نزدیک ظهر دسته جات به کلیه هیئآت سر می زنند و نزدیک ظهر به انتظار برداشتن نخل در کنار آن می مانند . افراد عزادار بر طبق یک سنت قدیمی از زیر نخل می گذرند.زن و مرد و پیر و جوان از شهر و روستاهای نزدیک هنگام ظهر برگرد میدان امام خمینی (میدان اصلی شهر) به انتظار رسیدن نخل ها منتظر می مانند.
مردم روستای کریت هم مانند تمام مردم در شهرستان طبس ، عزاداری های حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را با شکوه برگزار می کنند. در روستای کریت نخل بندی در صبح رو عاشورا پس از اقامه نماز صبح و خواندن زیارت عاشورا و صرف صبحانه آغاز می گردد. بیشتر امور مربوط به این مراسم به صورت موروثی است. نخل از جایگاه خود خارج شده و پس از زدودن گرد و خاک از آن مقابل خانه حضرت عباس (ع) ( هیات ابوالفضلی روستا ) قرارداده می شود نخل شبکه ای از چوب های به هم متصل است که سقف شیروانی دارد. . آذین آن در باور مردم بسیار ثواب دارد و آذینی از مهر و صفای مردم و شوق و ذوق آنان است که با پارچه های رنگارنگ و تمثالی از بزرگان دین و آینه هایی در طرفین و عکس شهدای روستا انجام می شود و به این منظور رنگ سیاه و سایر رنگ ها به نشانه عزای امام حسین(ع) مورد استفاده قرار می گیرد. حاملان نخل، باید روی شانه اش بالشی قرار دهد. حاملان پابرهنه اند که این نمایش اخلاص است. هنگام بلند شدن صدای اذان ظهر نخل برداران و عزاداران به یادآخرین نماز مولایشان امام حسین (ع) و یاران باوفایش اقامه نماز جماعت می کنند.

این مراسم با شماره 1047 در فهرست میراث معنوی کشور(ناملموس) به ثبت رسیده است.

مشاهده بیشتر

اداره شهرستان طبس

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اداره شهرستان طبس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا