میراث‌فرهنگی

هفته قافله بشرویه مفهومی از گردشگری مذهبی با قدمتی 250 ساله

روستای امامزاده علی یا شاهزاده علی در فاصله 55 کیلومتری جنوب شهر بشرویه واقع است این روستا نام خود را از شخصیت مذهبی مدفون در روستا گرفته است. نسب این شخصیت بزرگوار با 11 واسطه به امام چهارم می‌رسد که بر اساس مطالعات صورت گرفته در سده ششم هجری قمری از نیشابور به همراه برادر خویش به قصد تبلیغ مذهبی به این منطقه رهسپار می‌شوند.
سیدامیر سلیمانی رباطی مسئول میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه گفت: این امام‌زاده واجب التعظیم با تکیه بر شجره‌نامه در نزد مردم بومی از جایگاه رفیعی برخوردار است که همین محبوبیت عامل شکل‌گیری سنتی قدیمی به نام هفته قافله بشرویه می‌شود که حداقل از قدمتی 250 ساله برخوردار است.
مسئول میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه افزود: در میان مردم بشرویه از قدیم‌الایام هفته آخر شهریور‌ماه به هفته قافله معروف است که مردم با پای پیاده بصورت خانوادگی بشرویه را به قصد برگزاری هفته قافله ترک می‌کرده‌اند و امروزه عمده مردم با خودرو سواری و بخشی نیز کماکان با زنده نگه داشتن این سنت بصورت پیاده به شاهزاده علی رهسپار می‌شوند.
سلیمانی رباطی در خصوص کیفیت این مراسم گفت: سفر مردم بشرویه به این امامزاده حدود یک هفته طول می‌کشد و در طول این 7 روز این جمعیت انبوه در کنار یکدیگر چادر برپا می‌کنند که شمارش تعداد این خیمه‌ها کار آسانی نیست
او ادامه داد: از مراسم اصلی این سفر اجرای تعزیه و شبیه خوانی در کنار مزار امامزاده است که به صورت صبح و عصر و با حضور جمعیت انبوهی برگزار می‌شود و در روز جمعه یعنی آخرین روز سفر جمعیت حاضر در کنار مزار به حداکثر خود می رسد و آیین تعزیه خوانی حضرت سیدالشهداء و حضرت ابوالفضل(ع) و شبیه‌خوانی مختار اجرا می شود
سلیمانی رباطی اضافه کرد: مردم بشرویه اعتقاد و ارادت خاص و ویژه‌ای به این امامزاده دارند در طول این هفته اکثر آن ها نذری می‌دهند و قربانی م‌ کنند و و در آخرین شب با قرائت دعای کمیل مراسم هفته قافله به پایان می‌رسد.
او در پایان افزود: هرچند همه ساله سنت آیینی هفته قافله مربوط به هفته آخر شهریور است اما امسال با توجه به مقارن بودن ایام اربعین امام حسین علیه السلام هفته قافله از اواخر مردادماه شروع و در اایل شهریور به پایان می‌رسد.

مشاهده بیشتر

نمایندگی شهرستان بشرویه

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نمایندگی شهرستان بشرویه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا