صنایع‌دستی

برگزاری کارگروه رفع موانع تولید ویژه صنایع‌دستی خراسان جنوبی

کارگروه رفع موانع تولید ویژه صنعتگران صنایع‌دستی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در محل نمایشگاه صنایع‌دستی با محوریت هنر دست و سنگ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان برگزار شد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، در این کارگروه مدیران‌کل کمیته امداد، آموزش فنی و حرفه‌ای، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، اقتصاد و دارایی، مدیرکل دفتر امور سرمایه‌گذاری استانداری و نمایندگانی از اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت حضور داشتند و مشکلات تعدادی از صنعتگران استان پیگیری و برای حل آن دستور داده شد.
محمدزاده یکی از گوهرتراش‌های شهرستان فردوس در این نشست گفت: از سال‌ها قبل بازارچه‌ای قرار بود برای سنگ در شهرستان راه‌اندازی شود که هنوز به نتیجه نرسیده است.
او ادامه داد: بیمه فعالان و صنعتگران سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در شهرستان نیز هنوز محقق نشده در حالی که صنعتگران نیازمند حمایت ویژه هستند.
این صنعتگر شهرستان فردوس بر لزوم حمایت از صنعتگران برای حضور در نمایشگاه‌های تخصصی سنگ، تاکید کرد و گفت: اسفندماه نمایشگاه تخصصی طلا و جواهر در کیش برگزار می‌شود که به دلیل حضور سازندگان طلا و جواهر فرصت خوبی برای صنعتگران استان محسوب می‌شود.
محمدزاده خواستار سازماندهی برداشت سنگ از معادن شهرستان شد و اظهار داشت: برداشت سنگ در شهرستان به صورت فله و آزاد آنجا می‌شود، حتی از برخی شهرستان‌ها نیز برای خروج سنگ به این معادن مراجعه می‌شود.
او بر لزوم ایجاد انجمن یا اتحادیه تخصصی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در شهرستان تاکید کرد و افزود: با راه‌اندازی انجمن می‌توان مشکلات این حوزه را پیگیری و رفع کرد.
محمدزاده با بیان اینکه باید از صنعتگران واقعی و فعال حوزه سنگ به طور ویژه حمایت شود، یادآور شد: یکی از این حمایت، مشارکت برای حضور در نمایشگاه‌های سراسری و بین‌المللی است.
حمایت از صنعتگران صنایع‌دستی استان به ویژه پرداخت تسهیلات کم‌بهره و سرمایه در گردش، یکی از مهمترین درخواست‌های فعالان صنایع‌دستی استان در این کارگروه بود.
همچنین همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی برای حضور فعالان صنایع دستی در نمایشگاه‌های سراسری و بین‌المللی، راه‌اندازی مراکز یا بازارچه‌های تخصصی ویژه صنایع‌دستی در سطح شهرستان، ایجاد انجمن یا اتحادیه تخصصی صنایع‌دستی از دیگر درخواست‌های صنعتگران بود.
انجمن فعالان حوزه سنگ در خراسان جنوبی پیگیری و تشکیل می‌شود
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی در این کارگروه گفت: برای حل مشکلات فعالان حوزه سنگ و‌ گوهرتراشی استان انجمن یا اتحادیه تخصصی پیگیری و تشکیل می‌شود.
هادی شاه‌وردی در کارگروه افزود: بازارچه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی با مشارکت شهرداری در ایام خاص سال مانند عید نوروز برگزار می‌شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی اظهار کرد: راه‌اندازی بازارچه تخصصی نیاز به اعتبار دارد اما در حال پیگیری برای راه‌اندازی آن هستیم، امسال نیز مبلغی از محل سفر استاندار به شهرستان به این مهم اختصاص یافت.
شاه‌وردی اضافه کرد: راه‌اندازی مرکز تخصصی سنگ، زمینه آموزش، اشتغال، تولید و فروش انواع سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی را فراهم و با فرآوری آن ارزش اقتصادی بالایی عاید استان ‌و شهرستان می‌شود.
او با اشاره به درخواست برخی صنعتگران حوزه سنگ در خصوص بیمه، اظهار داشت: اسامی تعدادی از صنعتگران از جمله در حوزه سنگ‌ها به وزارتخانه ارسال شده تا نسبت به بیمه این افراد اقدام شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی تصریح کرد: سال گذشته بر اساس اعلام گمرکات، 500 هزار دلار صادرات چمدانی مستند صنایع‌دستی در استان داشته‌ایم.
شاه‌وردی عنوان کرد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با آموزش فنی و حرفه‌ای استان خواهیم داشت، دوره‌های آموزشی عمومی صنایع‌دستی توسط فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های تخصصی توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی ارایه خواهد شد.
جواد اشرفی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در این جلسه گفت: با توجه به ظرفیت منحصر به فرد استان در زمینه سنگ‌های قیمتی و‌ نیمه‌قیمتی، پایانه تخصصی کانی‌ها در استان ضروری است و پیگیری می‌شود.
اشرفی افزود: یکی از ظرفیت‌ها و صنعت‌های مهم استان سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی هستند که کمتر مورد توجه واقع شده است.
او ادامه داد: بنابراین زنجیره ارزش این محصول ایجاد و نمایشگاه صنایع‌دستی یا محوریت هنر دست و سنگ برگزار شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به خروج خام کانی‌های استان، تصریح کرد: برای جلوگیری از خروج سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی از معادن شهرستان‌هایی مانند فردوس باید برنامه‌ریزی لازم انجام و جلوی خروج خام این محصول گرفته شود.
وی افزود: برای خلاهایی این چنین که در استان وجود دارد باید موضوع در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی یا کارگروه برنامه‌ریزی استان مطرح و پیگیری شود.
اشرفی تاکید کرد: برای پیشگیری از خروج خام سنگ‌های قیمتی به خصوص از طریق اداره پست اقدام لازم انجام خواهد شد.

مشاهده بیشتر

روابط عمومی

آخرین اخبار و تازه‌های مختلف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا