میراث ناملموس

مراسم گلریزو(گلریزان) بیرجند

مراسم گلریزان از سنت های دیرین زورخانه ای است که به مناسبات معینی برپا می شود. این مراسم در شهرستان بیرجند در مناسبت های متفاوت (درماه مبارک رمضان، اواخر اسفند ماه، …..) برپا می گردد و جهت کمک و تهیه البسه به دانش آموزان مستمند و بی بضاعت برگزار می گردد.قدمت آن هم زمان با ورزش باستانی در شهرستان بیرجند بوده و تقریبا صد سال می باشد
این مراسم بیشتر زمانی انجام می شد که فردی دچار مشکلات مالی شده بود. مثلا : تهیه جهیزیه، تهیه سرمایه برای جوان جویای کار یا کاسب ورشکسته ، تهیه خوراک یا لباس خانواده های مستمند، مسافر در راه مانده. در ماه مبارک رمضان جهت تهیه مواد غذایی برای خانواده های مستمند و بی بضاعت . پس از اجرای ورزش باستانی، یک پارچه(لنگ) که در بالا جلوی مرشد است به وسیله مرشد به داخل گود پرتاب می شود که این عمل نشان دهنده پایان و خاتمه ورزش باستانی است و پهلوان به وسط آمده دعا می کند و پارچه را در وسط گود پهن می کنند. پهلوان شروع می کند به دعا کردن و اعلام نمودن برای اینکه این مراسم گلریزو(گلریزان) به چه نیت و خواسته ای برگزار می شود. اگر کسی مریضی دارد، مریض را هم با خود می آورد و در کنار گود می نشیند که همه ورزشکاران برای او دعا می کنند و گلریزان برای او انجام می شود.
کیسه ای از گل توسط یکی از ورزشکاران به همه اعضاء و حاضران در جلسه تعارف می شود (این به آن منظور است که اگر کسی می خواهد کمکی بکند در لابه لای گل می پیچد و در داخل گود می اندازد که نه کسی برکسی فخر بفروشد و نه هم کسی خجالت بکشد که مقدار پولی که اهدا می کند کم است. و هر کسی به اندازه وسع و توانایی اش و همچنین آنچه به دلش رسیده، کمک می کند.مراسم با شماره 2057 در فهرست میراث معنوی کشور(ناملموس) به ثبت رسیده است.

مشاهده بیشتر

مدیر وب‌سایت

واحد آمار و فناوری اطلاعات - مدیر وب‌سایت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی
دکمه بازگشت به بالا