میراث‌فرهنگی

بازدید استاندار از کاروانسرای ۱۳۰ ساله کلمرد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: استاندار خراسان جنوبی به‌همراه نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی از کاروانسرای ۱۳۰ ساله کلمرد بازدید کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی بیان کرد: کاروانسرای کلمرد به دو شکل قدیم و جدید در مسیر جاده قدیم طبس به یزد قرار دارد که کاروانسرای قدیمی بر اثر گذر زمان از بین رفته و تنها خرابه‌ای از آن به جای مانده است، اما کاروانسرای جدید کاملاً سالم است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: پشت بام آجر فرش شده این کاروانسرا جلوه‌ای خاص به آن بخشیده است.
روی برخی از آجرها سازندگان آن تاریخ‌هایی با انگشت نگاشته و سپس خشت‌ها را در کوره به صورت آجر درآورده اند، برخی از تاریخ‌های موجود روی این آجرها مربوط به سال های ۱۳۱۹ و ۱۳۰۱ هجری قمری است.
شاه‌وردی گفت: کاروانسرای قدیمی کلمرد ۸۵۵ متر مربع مساحت دارد و وسعت کاروانسرای جدید سه هزار و ۱۸۴ متر مربع عنوان شده است.
او ادامه داد: نام این کاروانسرا بر اساس سنگ‌ نوشته‌ای در یکی از ورودی‌ها کلمرز بوده که به مرور زمان به کلمرد مشهور شده است.

مشاهده بیشتر

اداره شهرستان طبس

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اداره شهرستان طبس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا