میراث‌فرهنگی

92 آسباد خراسان جنوبی قابلیت ثبت جهانی دارد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی با دارا بودن 308 آسباد، پایتخت آسبادهای ایران است که از این تعداد 92 آسباد قابلیت ثبت در فهرست آثار جهانی را دارند.
به‌گزارش روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی در جلسه با شهردار و اعضای شورای شهر طبس مسینا شهرستان درمیان بیان کرد: شهر طبس مسینا، شهری با پیشینه کهن است که با توجه به داشتن ظرفیت‌های منحصر به‌فرد از جمله قلعه و آسبادها می‌تواند با کمک و همراهی مردم و مسئولین به مقصد گردشگری تبدیل شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: شهرستان درمیان ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های سه‌گانه دارد در صنایع‌دستی سرآمد است و سوزن دوزی درمیان یکی از برندهای استان است. در حوزه گردشگری و تاریخی نیز منحصر به فرد است و قلعه فورگ برند کشوری است.
شاه‌وردی گفت: متاسفانه شهرستان درمیان آن طور باید مورد توجه قرار نگرفته است و طی دوسال گذشته افزایش اعتبار خوبی در حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای این شهرستان در نظر گرفته شده است.

قلعه طبس مسینا به‌عنوان یکی از سایت موزه‌های استان پیشنهاد شده است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: قلعه طبس مسینا به عنوان یکی از 4 سایت موزه‌های پیشنهادی استان به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی معرفی شده است.
شاه‌وردی افزود: باید با کمک شهرداری مطالعات این سایت موزه انجام و طرح توجیهی آماده شود تا انشالله این طرح تثبت شود.
او تاکید کرد: مرمت دیواره‌های بیرونی قلعه از محل اعتبارات امسال آغاز خواهد شد و در اولویت قرار ‌می‌گیرد.

خندق قلعه طبس مسینا احیا شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی بیان کرد: دورتادور قلعه طبس مسینا را خندقی فرا گرفته و در حال حاضر تنها قلعه‌ای است که خندق آن موجود است و وجود این خندق یکی از برندهای قلعه است.
شاه‌وردی افزود: با کمک شورای شهر و شهرداری باید روشنگری انجام شود و خندق آزاد سازی و احیا شود.
او پیشنهاد داد: دیوار حفاظتی برای خندق در نظر گرفته شود و طرح این دیوار توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تهیه و به کمک شهرداری اجرا شود.
شاه‌وردی تاکید کرد: تور آشناسازی برای شهرستان درمیان و شهر طبس مسینا برای راهنمایان گردشگری و مدیران دفاتر گردشگری برگزار شود.

پایگاه ملی آسبادها به استان خراسان جنوبی انتقال یابد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی با دارا بودن 308 آسباد، پایتخت آسبادهای ایران است که از این تعداد 92 آسباد قابلیت ثبت در فهرست آثار جهانی را دارند.
شاه‌وردی بیان کرد: مکاتباتی با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبنی بر انتقال دفتر پایگاه ملی آسبادها به خراسان جنوبی صورت گرفته و انشالله به‌زودی این اتفاق خواهد افتاد.
او گفت: برنامه‌ریزی خوبی برای آسبادهای استان انجام شده و آسبادهای استان به طور ویژه دیده خواهد شد و راسته آسبادها راه‌اندازی می‌شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: مالکین در صورتی که توانایی مشارکت داشته باشند می‌توانند در کنار میراث‌فرهنگی قرار بگیرند و اگر توانایی مشارکت نداشته باشند می‌توانند آن را در اختیار میراث‌فرهنگی قرار دهند.
شاه‌وردی بیان کرد: فضا سازی و بازآفرینی اطراف آسبادها نیز باید انجام شود و در این راستا طرح بهسازی فضای اطراف آسبادها توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دست تهیه است و پس از تکمیل اختیار راه‌ و شهرسازی قرار می‌گیرد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: با برنامه‌ریزی مدون قلعه‌های درمیان نیز مرمت می‌شوند چراکه پرونده بعدی استان برای ثبت جهانی پروند قلاع تاریخی استان خواهد بود.

مشاهده بیشتر

نمایندگی شهرستان درمیان

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نمایندگی شهرستان درمیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا