صنایع‌دستی

هنر گیوه‌بافی طبس در مسیر توسعه

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس گفت: سومین دوره آموزش گیوه خاص طبس در روستای کریت با حضور 16 هنرآموز شروع شد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب بیان کرد: گیوه‌بافی از گذشته‌های دور در شهرستان طبس رواج داشته و متأسفانه به فراموشی سپرده شده بود که در آذرماه 1401 احیاء و به‌عنوان یکی از رشته‌های بومی و دارای توجیه اقتصادی در اولویت توسعه و ترویج قرار گرفته است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس گفت: استقبال بانوان از این هنر صنعت زیبا بسیار خوب بوده تا جایی که بیش از 10 نفر برای دوره آموزش بعدی در روستای کریت ثبت‌نام کرده‌اند و امیدواریم با تداوم این آموزش‌ها و همت و تلاش هنرمندان شهرستان به‌زودی کارگاه‌های گیوه‌بافی در شهرستان راه‌اندازی شود چراکه گیوه‌های طبس علاوه بر زیبایی به دلیل نوع خاص تولید، باعث ایجاد تنوع اشتغال و تولیدات صنایع‌دستی شهرستان خواهد شد و می‌تواند به‌عنوان یک سوغاتی زیبا و به‌یادماندنی در سبد خرید گردشگران و مسافران و زائران قرار گیرد.
عرب افزود: گیوه طبس نوعی پای‌پوش است که رویه آن از نخ پنبه‌ای و کف آن غالباً‌ از لته‌های پنبه‌ای به هم فشرده یا چرم تهیه می‌شود. ابزار، روش و نحوه بافت رویه و کف آن و موادی که در تهیه آن استفاده می‌شود، منحصربه‌فرد است و غالباً کار تهیه گیوه توسط دو نفر که هرکدام در بخشی از آن تبحر دارند صورت می‌گیرد. کار بافت رویه اغلب توسط زنان و آماده‌سازی کف گیوه توسط مردان صورت می‌گرفته است.
او ادامه داد: با توجه به جنس سخت کف گیوه‌های سنتی و عدم راحتی لازم در مقایسه با کفش‌های امروزی، فقط رویه گیوه توسط هنرمندان صنایع‌دستی شهرستان تولید خواهد شد و برای قابل‌رقابت بودن با کفش‌های امروزی و حتی گیوه‌های دیگر مناطق کشور عزیزمان ایران، درصدد هستیم برای کف گیوه از کفی های امروزی طبی و … که راحتی بیشتری دارند استفاده نماییم.
عرب ضمن بیان اینکه هنر گیوه‌بافی با شماره 1316 در فهرست میراث معنوی کشور (ناملموس) بنام شهرستان طبس به ثبت رسیده، گفت: از هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی و سرمایه‌گذارانی که قصد راه‌اندازی کارگاه‌های خانگی و تولیدی گیوه‌بافی در سطح شهرستان را داشته باشند حمایت می‌کنیم که صدور مجوز رایگان مجوز کارگاه‌های خانگی و تولیدی، پرداخت تسهیلات کم‌بهره، معافیت‌های مالیاتی، امکان شرکت در نمایشگاه‌ها در سطوح مختلف، معرفی هنرمندان و فعالین، برگزاری دوره‌های آموزشی پیشرفته برای ارتقاء کیفیت تولیدات، دوره‌های بازاریابی و… ازجمله حمایت‌های پیش‌بینی شده است.

مشاهده بیشتر

اداره شهرستان طبس

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اداره شهرستان طبس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا