موزه ها

گنجینه تنوع زیستی خراسان جنوبی

این گنجینه، با هدف حفظ ذخایر غیر زنده ژن ها در ارائه خدمات علمی، آموزشی و پژوهشی در زمینه علوم طبیعی و حیات وحش، ارتقای سطح آگاهی، دانش و فرهنگ زیست محیطی مردم، شناساندن هر چه بیشتر محیط طبیعی به جامعه، شناخت انسان با طبیعت و میزان دخالت او در آن و در نهایت بررسی و بیان تکامل حیات، تأثیر بسزایی داشته و در پر نمودن اوقات فراغت نقش مهمی دارد. گنجینه تنوع زیستی خراسان جنوبی با 200 متر مربع مساحت و حدود 250 متر مکعب حجم در دی ماه سال 1391 به بهره برداری رسید.
این گنجینه در قالب ساخت ” دیوراما” یا بازسازی زیستگاه ها در قالب ماکت آماده سازی شده است. در این گنجینه زیستگاه های مختلف مانند زیستگاه کوهستانی منطقه حفاظت شده شاسکوه، زیستگاه تپه ماهوری منطقه حفاظت شده درمیان، زیستگاه دشتی منطقه شکار ممنوع علی حیدر بشرویه، زیستگاه کویری منطقه حفاظت شده مظفری، زیستگاه تالابی کجی نمکزار نهبندان و زیستگاه رودخانه ای فرخی قاین ایجاد شده است.
در گنجینه تنوع زیستی خراسان جنوبی 324 نمونه از انواع پرندگان، پستانداران، گیاهان و فسیل ها نگهداری می شود نمونه‌ها همگی واقعی بوده و به شکل غیر زنده هستند. جانوران نیز پوست آرایی و یا تاکسیدرمی شده اند. از زمان افتتاح تا کنون تعداد بسیاری از بازدیدکنندگان شامل دانش آموزان، دانشجویان، خانواده ها و دوستداران محیط زیست از گنجینه تنوع زیستی استان بازدید نموده اند. در این بازدیدها موضوعاتی همچون محیط زیست و لزوم حفاظت از آن، تنوع گونه های جانوری و گیاهی خراسان جنوبی، مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان، ویژگی های گونه های موجود در گنجینه، روش تأمین نمونه ها و روشهای تاکسیدرمی جانوران توضیحاتی ارائه می گردد. مدارس و مهدهای کودک از طریق تکمیل فرم های مربوط می توانند از گنجینه بازدید نمایند.

مشاهده بیشتر

مدیر وب‌سایت

واحد آمار و فناوری اطلاعات - مدیر وب‌سایت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی
دکمه بازگشت به بالا