صنایع‌دستی

پیام استاندار خراسان جنوبی به مناسبت روز جهانی صنایع دستی

“باید با سرمایه گذاری جدی، صنایع دستی استان را رونق کامل داد و با سیاست گذاری صحیح راه ورود گسترده تولیدات هنرمندان ایرانی را به بازارهای جهانی هموار ساخت” . مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(مدظله العالی)

صنایع دستی که همزاد با عمر بشر است، روایتگر صنعت و هنر نیاکان و بیانگر هنر و ذوق مردم هر کشور بوده، به عنوان سفیر فرهنگی یک قوم و قبیله، هویت، هنر و خلاقیت اقوام و ملل مختلف را در خود متجلی ساخته است.
صنایع دستی حاصل تبلور ذهن خلاق، ذوق بی مثال و دستان توانمند هنرمندانی است که در جای جای ایران اسلامی ، با خلق آثار متنوع، ضمن انتقال هنر صنعت خود به نسل های بعدی، نقشی بسزا در تولید، اشتغال، صادرات و حفظ هویت ملی ایفا می کنند.
در این میان در استان خراسان جنوبی نیز حدود ۱۰ هزار هنرمند و صنعتگر – باستثنای هنرمندان فعال در حوزه تولید قالی و قالیچه- با تولید آثاری فاخر در قالب ۱۲۰ رشته از مجموع ۳۰۰ رشته شناسایی شده و کددار صنایع دستی ایران، سهم قابل توجهی در بازار کار و تولید کشور دارند.
تعدد و تکثر صنعتگران و حجم تولیدات شان که اغلب به صورت خرده فروشی و چمدانی به بازارهای ملی و بین المللی عرضه می شود، این مهم را می طلبد که به همت حوزه های متولی به ویژه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، زیرساخت های لازم برای تولید انبوه، بازاریابی و بازار سازی مناسب، ارائه طرح ها و تسهیلات حمایتی و نیز توسعه کارگاه های زنجیره ای در راستای تولیدات متناسب با ذائقه بازار و البته کمک به درآمدزایی، ایجاد ارزش افزوده و ارتقاء سطح رفاه هنرمندان در جهت تعالی و پیشرفت خراسان جنوبی فراهم گردد.
با این امید که هنر سرپنجه های صنعتگران ما همواره همچون نگینی بر تارک ملت های جهان بدرخشد و مایه افتخار و غرور ملی شود، روز جهانی صنایع دستی را به تلاشگران این عرصه و نیز پاسداران این فرهنگ، هنر و اقتصاد هویت پایه تبریک و تهنیت می گویم.

جواد قناعت
استاندار خراسان جنوبی

مشاهده بیشتر

روابط عمومی

آخرین اخبار و تازه‌های مختلف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا