میراث‌فرهنگی

پایان مرمت حسینیه تاریخی بهرامی ارسک بشرویه

مسئول میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه از پایان مرمت حسینیه تاریخی بهرامی ارسک خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، سیدامیر سلیمانی رباطی روز یک‌شنبه 12 آذرماه 1402 گفت: شهر ارسک از مراکز مهم جمعیتی شهرستان بشرویه محسوب می‌شود که بافت تاریخی این شهر در برگیرنده بناهای عام‌المنفعه و منازل مسکونی از دوران تیموری تا پهلوی است که شاید قدیمی‌ترین منبعی که به ارسک اشاره کرده حافظ ابرو مورخ قرن نهم هجری باشد. بنابراین ارسک در دوره تیموری در قالب روستایی کوچک شکل می‌گیرد و بر اساس مطالعات صورت گرفته هسته شهر ارسک در دوره صفوی گسترده و بناهای مسکونی آن نیز متاثر از سبک معماری بومی شکل می‌گیرد.
مسئول میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه در خصوص حسینیه تاریخی بهرامی بیان کرد: این اثر در مجاورت خیابان اصلی به‌صورت بنایی دو ایوانه در محور شمالی-جنوبی و رواق‌هایی دو اشکوبه در دو سوی شرقی/غربی بنا قرار دارد که شواهد کالبدی تاریخ ساخت آن را به دوره صفوی مربوط می‌سازد که در ادوار بعدی بالاخص قاجار دچار دخل و تصرفاتی می‌شود. این اثر در تاریخ 12 خرداد 1394 به شماره 31263 در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده است.
سلیمانی رباطی در خصوص اعتبارات مرمتی اذعان کرد: در سال1396 مبلغ 500 میلیون ریال صرف استحکام‌بخشی، نجات‌بخشی و بام‌سازی بنا شد و با اختصاص 500 میلیون ریال در سال جاری، مرمت این اثر تاریخی به اتمام رسید.

 

مشاهده بیشتر

نمایندگی شهرستان بشرویه

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نمایندگی شهرستان بشرویه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا