صنایع‌دستی

فروش 36 میلیارد ریالی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و سوغات محلی نوروزی شهرستان طبس

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس از فروش 3 میلیارد و 649 میلیون تومانی، بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و سوغات محلی شهرستان طبس در ایام نوروز 1403 خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب گفت: در ایام نوروز 53 غرفه فروش محصولات صنایع‌دستی و سوغات محلی در شهرستان برپا شد که نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات محلی شهر طبس با 30 غرفه شامل 20 غرفه صنایع‌دستی در رشته‌های قلم‌زنی خاص طبس، تولیدات چرمی، سوخت نگار چوب، حوله‌بافی، گلیم‌بافی و پلاس‌بافی، سفال و سرامیک، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، ماشته‌بافی، نقاشی روی سفال و … که 10 غرفه از شهرستان طبس و 10 غرفه از شهرستان‌های فردوس، قائن، سرایان، زیرکوه، درمیان و تربت حیدریه بود.
رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس افزود: هنرمندان رشته قلم‌زنی خاص طبس، سوخت نگار و سبدبافی در محل نمایشگاه به اجرای تولید زنده و آموزش رایگان پرداختند و بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان از نزدیک با روند تولید این رشته‌ها آشنا شدند.
او ادامه داد: 10 غرفه نیز سوغات محلی از شهرستان طبس و شهرهای اصفهان، کرمانشاه، تبریز، کرمان یزد، رودبار، اردبیل و بیرجند بودند. 2 سیاه‌چادر عشایری از عشایر غیور شهرستان سربیشه و گنبد کاووس نیز در محل نمایشگاه برپا شده بود که علاوه بر معرفی آداب و رسوم و فروش سوغات و صنایع‌دستی، طبخ غذاهای محلی و پخت نان محلی نیز انجام می‌شد که مورد استقبال گردشگران و مراجعین قرار گرفت.
عرب افزود: علاوه بر شهر طبس، بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و سوغات محلی و معرفی آداب و رسوم در شهر دیهوک با 3 غرفه و یک سیاه چادر عشایری، بازارچه صنایع‌دستی و سوغات محلی شهر عشق آباد، بازارچه فروش سوغات محلی روستای هدف گردشگری اصفهک با 7 غرفه، غرفه فروش صنایع‌دستی و سوغات محلی در روستاهای هدف گردشگری ازمیغان و نایبند و فروشگاه صنایع‌دستی و سوغات محلی روستای کریت، در قالب ستاد اجرایی خدمات سفر و برای ایام نوروز 1403 پیش بینی شد که با استقبال گردشگران مواجه بود.همچنین برپایی 7 سیاه چادر عشایری در سطح شهرستان و فروش سوغات محلی و صنایع‌دستی و 4 سیاه چادر عشایری دیگر برای پذیرایی، اقامت و راهنمایی گردشگران مورد استفاده قرار گرفت.
رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس گفت: بیشترین میزان فروش صنایع‌دستی و سوغات محلی استان متعلق به شهرستان طبس بوده که این موضوع تسریع در تکمیل عملیات اجرایی بازارچه صنایع‌دستی شهر طبس را می‌طلبد و همچنین ایجاد و احداث بازارچه‌های صنایع‌دستی در مناطق گردشگرپذیر شهرستان طبس از ملزومات و مهم‌ترین و بهترین راهکارها برای ایجاد بازار دائمی فروش برای صنایع‌دستی استان و شهرستان و ایجاد زنجیره فروش است.
او ادامه داد: فروش نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و سوغات محلی شهرستان طبس علیرغم کاهش مسافرت‌ها، نسبت به سال قبل بیش از 70 درصد رشد داشته است.
عرب اظهار کرد: از مهم‌ترین صنایع‌دستی شهرستان طبس می‌توان به گیوه سنتی خاص طبس، قلم‌زنی خاص طبس با طرح نخل و پلیکان و طرح‌های ظریف و مینیاتوری، پخل‌بافی، حصیربافی از برگ‌های نخل، فرش دست‌بافت، سبدبافی، مس‌گری، حوله‌بافی، انواع گلیم، سفال و سرامیک، تولیدات چرمی و … اشاره کرد و انواع شیرینی‌جات مانند روورکرده، قطاب، باقلوا و نان چایی، مرباهای بهار نارنج، پوست پرتقال، بالنگ، پوست پسته، مربای نارنجوک، مربای خرما و انجیر و عرقیجات گیاهی، گیاهان دارویی، عسل طبیعی، نان اوزون، تنک، قرص و نان تفتون (نان محلی شهرستان)، سبزیجات معطر، انواع خرما و مرکباتی مانند نارنج و پرتقال و … از مهم ترین سوغات محلی شهرستان طبس هستند.

مشاهده بیشتر

روابط عمومی

آخرین اخبار و تازه‌های مختلف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا