صنایع‌دستی

برگزاری 13 دوره آموزش صنایع‌دستی در شهرستان طبس

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس از برگزاری 13 دوره آموزش در رشته های مختلف صنایع‌دستی در شش ماهه اول سال جاری خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب گفت: این دوره‌ها در رشته‌های حوله‌بافی، پخل‌بافی، قلمزنی خاص طبس، گیوه‌بافی خاص طبس، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و تولیدات چرمی دست‌دوز برگزار شده و مجموعاً 150 نفر آموزش‌های لازم را فرا گرفته و موفق به اخذ گواهینامه شده‌اند.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس ادامه داد: این دوره‌های آموزشی در راستای توسعه و ترویج مشاغل صنایع‌دستی و در قالب طرح ایجاد اشتغال، رونق کسب ‌وکارهای محلی و توانمندسازی افراد با تکیه بر شعار «مهار تورم و رشد تولید» در شهر طبس، شهر عشق آباد و روستاهای کریت و اصفهک برگزار شده است.
عرب همچنین درخصوص سیاست‌های حمایتی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان در حمایت از تولیدات صنایع‌دستی به امکان در اختیار گذاشتن بازارچه‌های موقت فروش و فضاهایی برای برپائی نمایشگاه‌های عرضه و فروش تولیدات صنایع دستی اشاره کرد و افزود: فراهم کردن زمینه حضور صنعتگران در نمایشگاه‌های مختلف استانی و ملی و حتی خارج از کشور، پرداخت تسهیلات کم‌بهره برای راه‌اندازی کارگاه‌های خانگی و تولیدی، صدور مجوزهای مربوط به راه‌اندازی کارگاه و فروشگاه، معافیت‌های مالیاتی، امکان بهره‌مندی از خدمات بیمه روستائیان و عشایر و …. از جمله مهم‌ترین برنامه‌های حمایتی این حوزه است.
او گفت: توجه به صنایع‌دستی در ابتدا تحت تأثیر عوامل اجتماعی، با هدف بالا بردن سطح اشتغال در جامعه و ایجاد درآمد برای مردم بود ولی آثار مستقیم آن به سرعت در جهت احیای سنت‌ها و فرهنگ بومی و کمک به شکل گرفتن هویت ملی پدیدار شد. بها دادن به این هنر بعدها و در عصر جدید تا جایی پیش رفت که به دلیل اهمیت صنایع‌دستی، به طور آکادمیک و دانشگاهی نیز تدریس شد.

مشاهده بیشتر

اداره شهرستان طبس

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اداره شهرستان طبس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا