موزه ها

موزه میراث زمین طبس

علوم زمین یکی از شاخه های مهم علوم پایه است که شاید بیشترین ارتباط را با زندگی روزمره انسان داشته و تاثیر متقابلی در رشد و توسعه تمدن بشری دارد. موزه از جمله مکانهایی است که با ورود به آن می توان زوایای مختلف زندگی را بهتر و بیشتر درک کرد و بسیاری از واقعیتهای دنیا پیرامونی را از نزدیک مشاهده و احساس نمود. در کنار انواع و اقسام موزه های علمی، فرهنگی و هنری، نوع متفاوتی از موزه، یعنی موزه زمین شناسی است، که بعنوان مکانی برای نمایش میراث بجا مانده از فعالیتهای طبیعی و بشری کره زمین عرضه می گردد. با این همه، زمین شناسی یکی از غریب ترین رشته های علوم در ایران است. این ناآگاهی، آثار زیان باری در برنامه ریزی توصعه کشور می گذارد. در این ارتباطات است که ما بعنوان بخشی از توان کارشناسی در حوضه علوم زمین باید دست به تلاشی نو و در خور توجه برنیم که پارک و موزه زمین شناسی یک از آنهاست.
موزه میراث زمین طبس با هدف گسترش فهم عمومی زمین شناسی در جامعه و به منظور ارائه بخشی از مستندات و توانمندی های زمین شناسی طبس به عنوان بهشت زمین شناسی ایران و با توجه به اهمیت و نقش علوم زمین در تمامی ابعاد زندگی، با همت و تلاش بسیار مؤسسه بوستان زمین طبس در اسفندماه 1395 همزمان با مراسم اختتامیه یازدهمین همایش انجمن دیرینه شناسی ایران در طبس به عنوان گنجینه ای ارزشمند افتتاح و در سال 1399 با کسب مجوز از اداره کل موزه ها به صورت رسمی به عنوان موزه آغاز به فعالیت نمود.
این موزه که در فضایی به مساحت حدود 200 متر مربع در طبقه زیرین عمارت باغ گلشن به بهره برداری رسیده بیش از 770 نمونه از انواع سنگها ( آذرین، رسوبی و دگرگونی) ، کانیها، فسیلها و سنگواره های موجودات گذشته و مواد معدنی شهرستان طبس و سایر نقاط ایران را به نمایش گذاشته است.

مشاهده بیشتر

مدیر وب‌سایت

واحد آمار و فناوری اطلاعات - مدیر وب‌سایت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی
دکمه بازگشت به بالا