صنایع‌دستی

برگزاری 10 دوره آموزش گیوه‌بافی از ابتدای سال 1402 در شهرستان بشرویه

مسئول میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه از برگزاری 10 دوره آموزش گیوه‌بافی از ابتدای سال 1402 در شهرستان خبر داد.
به‌گزارش روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، سیدامیر سلیمانی بیان کرد: بر اساس آثار برجای‌مانده و مدارک تاریخی از دوران صفوی تا پهلوی دو گونه پایپوش سنتی در بشرویه تولید می‌شده است گونه اول تحت عنوان پوزار که ماده اصلی آن را چرم تشکیل می‌داده و مدل‌های ساقدار، بی ساق و اصطلاحاً گالش از تولیدات این مدل بوده است؛ گونه دوم گیوه بوده که با نخ رسیده شده به‌عنوان روپوش کفش و کفهای قالبی فشرده از پارچه به‌عنوان کفی تولید می‌گردیده است.
مسئول میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه گفت: از ابتدای سال 10 دوره آموزش گیوه در خانه‌های صنایع‌دستی و آموزش 130 نفر برگزار شده است.
سلیمانی افزود: این نوع پایپوش سنتی در میان بانوان شهر بشرویه فراگیر شده و ارزش‌افزوده خوبی برای تولیدکنندگان خانگی و کارگاهی دارد.
او اذعان داشت: هم‌اکنون دو کارگاه گیوه‌بافی دارای مجوز تولید انفرادی و نزدیک به 50 نفر تولیدکننده خانگی در این رشته مشغول به کار هستند.
سلیمانی گفت: تاکنون 1500 میلیون ریال تسهیلات پشتیبان مشاغل خانگی و 4000 میلیون ریال تسهیلات تبصره‌ای به فعالان این رشته پرداخت شده است.

مشاهده بیشتر

روابط عمومی

آخرین اخبار و تازه‌های مختلف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا