گردشگری

مراسم آبگیری آب‌انبارهای شهر سرایان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسید

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از ثبت مراسم آبگیری آب‌انبارهای شهر سرایان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی گفت: گواهینامه مراسم آبگیری آب‌انبارهای شهر سرایان در تقویم رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره 20209391 به ثبت رسید و به استان ابلاغ شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: آبگیری آب‌انبارها همه ساله از اوایل دی‌ماه در شب‌های سرد زمستان علی‌الخصوص چله زمستان انجام می‌شود بدین‌ترتیب که گروهی از مردم که این سنت حسنه را که از پدرشان به ارث برده‌اند و به میرآب معروف هستند اقدام به انجام آبگیری آب‌انبارها می‌کنند.
او ادامه داد: در سرایان هنوز بسیاری از آب‌انبارهای قدیمی بر خلاف آسیاب‌های آبی در گوشه و کنار شهر بر جای مانده‌اند و این سازه‌های باشکوه و هنرمندانه هنوز هم کارکرد خود را در این شهرستان از دست نداده‌اند.
شاه‌وردی گفت: آب‌انبار یک مکان مردمی و مورد استفاده همگان است و افراد با همکاری یکدیگر، آبی را که از سال گذشته در آب‌انبار باقی مانده و گل و لایی که کف مخزن آب انبار انباشته شده را تخلیه می‌کنند. در سابق مخازن با استفاده از نیروی حیوانات و چرخ و هم‌اکنون به وسیله پمپ تخلیه می‌شود. مخزن آب انبار دارای یک شیر تخلیه است این شیر حدود 60 سانتی متر بالاتر از کف نصب شده اما در کف آن هم یک لوله سفالی به نام تن بوشه (لوله سفالی برای انتقال فاضلاب) وجود دارد که برای تخلیه آب باقی مانده و گل و لای آن استفاده می‌شود. افرادی که برای تمیز کردن داخل مخزن انتخاب می شوند از طریق پنجره منتهی به مخزن به داخل آن می روند و ورود به این مخزن عمیق با طناب میسر است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: پس از تمیز شدن داخل مخازن تمامی آب‌انبارها، مسیر جوی‌های آب تمیز می‌شود و آب سرد و گوارا از دو قنات زابری و تیربری، به مخازن آب‌انبارها هدایت می‌شود تا مردم شهر در تابستان گرم از این آب سرد و گوارا استفاده کنند.
او خاطر نشان کرد: این مراسم با شماره 1315 در فهرست میراث معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است.

 

مشاهده بیشتر

روابط عمومی

آخرین اخبار و تازه‌های مختلف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا