موزه ها

موزه لباس و منسوجات سنتی خراسان جنوبی

مجموعه ارزشمند لباسها و منسوجات سنتی خراسان جنوبی که به همت و تلاش مجموعه دار استان، آقای جواد سیروسی گردآوری شده با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در اسفند 1399 در محل خانه تاریخی پردلی واقع در بافت تاریخی شهر بیرجند گشایش و با کسب مجوز از اداره کل موزه¬ها در سال 1400 با عنوان موزه به صورت رسمی آغاز به فعالیت نمود.
در این موزه به معرفی انواع مختلف پوششهای رایج و همچنین پارچه ها و منسوجات دست بافت استان خراسان جنوبی پرداخته شده است. قسمتهای مختلف این نمایشگاه شامل تالار نمایش پارچه ها و لباسها، پوشش شهرستانها، کارگاه پارچه بافی، عکاسخانه و خیاط خانه است.
تالار نمایش در طبقه اول عمارت اجرا شده که دارای سه بخش می باشد. در بخش اول لباسهای ابریشم، اطلس، کرباس، برک و قارت و همچنین پارچه های دست بافت آنها نیز در کنار این لباسها به نمایش گذاشته شده است. در بخش دوم لباس عروس و داماد و همچنین تعدادی از لباسهای عروس قاجاری شهرستان های مختلف به نمایش گذاشته شده است. بخش سوم شامل معرفی مراحل فراوری و تولید پارچه ملّه است. در این بخش مزرعه پنبه، جداکردن پنبه از پنبه دانه به وسیله چرخ سنتی و همچنین مرحله روان کردن پنبه یا چوب بالشی کردن اجرا شده است. در این بخش نمونه های مختلف پارچه و لباس ملّه نیز به نمایش گذاشته شده است.
در قسمت پوشش شهرستانها به معرفی پوشش شهرستانهای مختلف استان خراسان جنوبی در یک اتاق در کنار همدیگرپرداخته شده است.
از دیگر قسمتهای های این نمایشگاه کارگاه پارچه بافی است که در این کارگاه یک دار پارچه بافی قرار دارد که بازدید کنندگان با شیوه بافت پارچه به روش سنتی آشنا می شوند.
در یک اتاق با چیدمان سنتی فضایی برای عکاسی با لباس محلی برای بازدید کنندگان فراهم شده است.
قسمت دیگر این موزه، خیاط خانه است. یک اتاق مجهز به چرخ ها و لوازم خیاطی جهت رفوی لباسهای قدیمی، بازآفرینی لباسهای سنتی و تولید انواع لباسهای محلی است.

مشاهده بیشتر

مدیر وب‌سایت

واحد آمار و فناوری اطلاعات - مدیر وب‌سایت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی
دکمه بازگشت به بالا