گردشگری

اصفهک در مسیر جهانی شدن

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس گفت: اصفهک در مسیر جهانی شدن است.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب بیان کرد: انتخاب بهترین دهکده گردشگری از سال ۲۰۲۱ توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) دنبال می‌شود و هدف از این اقدام تبدیل گردشگری به محرک توسعه روستایی و رفاه روستاییان است. که با‌توجه به انتخاب اصفهک به‌عنوان تنها روستا در استان خراسان جنوبی و ظرفیت‌های متنوع و متعدد این روستای زیبا، امیدواریم تا شهرستان طبس شاهد ثبت پنجمین اثر جهانی خود در فهرست میراث جهانی باشد.
رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس افزود: مرمت و احیاء بافت تاریخی، گردشگری سیاه یا امیدورای و گردشگری نجوم از مهمترین ظرفیت‌های روستای هدف گردشگری اصفهک در مسیر جهانی شدن هستند.
او گفت: بافت تاریخی روستای اصفهک با شماره 31336 ثبت ملی شده است. مرمت بافت به همت گروهی از جوانان آغاز شده و کماکان ادامه دارد و نسل جوان در حال مرمت خانه‌های ابا و اجدادی خود هستند و نکته جالب اینجاست که بدون درخواست کمک از نهادهای دولتی، مگر قصد راه‌اندازی بوم گردی یا سایر مراکز و تاسیسات گردشگری را داشته باشند. تاکنون 7 اقامتگاه بوم گردی در بافت روستا ایجاد شده و یک اقامتگاه دیگر نیز در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و تعداد خانه‌های در حال مرمت رو به افزایش است.
عرب ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث تسریع در روند احیاء و مرمت بافت تاریخی اصفهک خواهد شد، اجرای زیرساخت آب، برق و گاز روستا و مرمت معابر و فضاهای عمومی نظیر مسجد، حسینیه و … است که نیاز به اختصاص اعتبارات دولتی دارد. همچنین اصلاح ورودی از پیش نیازهای اصلی ثبت جهانی است که امیدواریم با کمک مسئولین و اهالی بتوانیم این مورد را بزودی مرتفع کنیم.
رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس بیان کرد: احیاء رشته‌های مختلف صنایع‌دستی از جمله حوله‌بافی، پخل‌بافی و گیوه‌بافی و راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی که بلافاصله پس از راه‌اندازی بوم‌گردی‌ها در این روستا با کمک زنان اتفاق افتاد و در حال توسعه است. فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی روستا خصوصاً سبزی، به‌صورت کارگاه‌های کوچک خانگی و یا حتی راه‌اندازی کارخانه‌های کوچک که در نهایت منجر به راه‌اندازی فروشگاه صنایع‌دستی و سوغات محلی در روستای اصفهک و شهر طبس شد.
او گفت: پیش از این سه کاروانسرای ده محمد، خان و چهل‌پایه و همچنین ژئو پارک طبس ثبت جهانی شده‌اند که ثبت و معرفی جاذبه‌های متعدد گردشگری شهرستان طبس در شبکه‌های جهانی، بازنمای داشته‌های غنی ما در ابعاد جهانی است.

مشاهده بیشتر

روابط عمومی

آخرین اخبار و تازه‌های مختلف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا