صنایع‌دستی

نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های شهرستان طبس ویترین مهمترین اقدامات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس گفت: نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های شهرستان با عنوان روایت پیشرفت به مدت یک هفته در شهرستان طبس برگزار شد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب بیان کرد: این اداره همانند سایر ادارات به بیان مهمترین اقدامات و پروژه‌های اجرا شده در شهرستان طبس در تاریخ 9 لغایت 14 دی‌ماه پرداخت.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس افزود: غرفه‌سازی بر اساس الگوهای معماری بومی و اجرای خانه بوم‌گردی، معرفی آداب و رسوم و تولید زنده صنایع‌دستی در رشته‌های گیوه بافی، پخل بافی، قلم زنی، تولیدات چرمی، سفال و سرامیک، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و سبدبافی به همراه حضور یکی از دفاتر گردشگری شهرستان و معرفی ظرفیت‌های این حوزه و ارائه مهمترین اقدامات صورت گرفته از مهمترین برنامه‌های ما در نمایشگاه بود.
عرب بیان کرد: این نمایشگاه در ابعاد کوچکتر نمایشگاه بین‌المللی گردشگری برای ما بود و در واقع برای رویداد بزرگتری آماده شدیم. استقبال از نمایشگاه خیلی خوب بود و مهمترین اقدامات به استحضار مردم فهیم شهرستان و بازدید کنندگان رسید.
او گفت‌: کمک به ثبت جهانی ژئو پارک جهانی طبس و آماده‌سازی و معرفی ژئو سایت‌های تحت نظارت از مهم‌ترین اقدامات میراث‌فرهنگی بوده است. همچنین ثبت سه کاروانسراهای جهانی چهل پایه، ده محمد و خان در فهرست میراث جهانی یونسکو که به تازگی به همراه 51 کاروانسرای دیگر کشور عزیزمان اتفاق افتاد و نام طبس را بیش از پیش به گوش جهانیان رساند.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس افزود: ثبت 67 اثر تاریخی شهرستان در فهرست آثار ملی ، ثبت 6 اثر در فهرست میراث معنوی کشور ، ثبت 13 اثر در فهرست میراث طبیعی – ملی کشور و 6 اثر تاریخی ، یک اثر طبیعی و یک اثر معنوی در شرف ثبت قرار دارند.
عرب همچنین گفت: راه اندازی 39 اقامتگاه بوم گردی در سطح شهرستان، راه‌اندازی 33 مورد تاسیسات گردشگری شامل (هتل،رستوران،مجتمع گردشگری و…. ، پرداخت تسهیلات به طرح های گردشگری و صنایع دستی به مبلغ 1300 میلیارد ریال، شروع عملیات اجرایی بازارچه صنایع‌دستی شهرستان در حاشیه میدان آستان مبارک، مرمت و بهسازی 15 اثر تاریخی در قالب مشارکت با مالکین، مرمت و بهسازی و ساماندهی باغ تاریخی گلشن با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال، مرمت و بهسازی بافت‌های تاریخی اصفهک و نایبند با مشارکت اهالی، صدور مجوز و واگذاری زمین برای اجرای طرح‌های گردشگری و صنایع‌دستی به تعداد 26 مورد، تامین زیرساخت‌های مناطق گردشگری و بافت‌ها و بناهای تاریخی به مبلغ 50 میلیارد ریال ، شروع مرمت کاروانسراهای ثبت جهانی با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال از دیگر فعالیت‌ها و تلاش‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مسیر توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در شهرستان طبس بوده است.
او بیان کرد: توجه به صنایع‌دستی و ایجاد مشاغل خانگی با هدف کمک به اقتصاد خانواده‌ها و ایجاد درآمد مکمل و استفاده از ظرفیت بانوان یکی از مهمترین برنامه‌های ماست که تاکنون 4 رشته صنایع دستی شهرستان احیاء و در مسیر توسعه و ترویج قرار گرفته‌اند و بعد از هنر قلم‌زنی، مس‌گری و پخل‌بافی و سبدبافی که از هنرهای اصیل شهرستان هستند، ایجاد و توسعه کارگاه‌های گیوه‌بافی یکی از مهمترین اولویت‌های ما در حوزه صنایع‌دستی است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: صدور مجوز، پرداخت تسهیلات و راه‌اندازی کارگاه‌های صنایع‌دستی به تعداد 30 مورد در سطح شهرستان انجام شده و در همین سال جاری بیش از 10 طرح پشتیبان صنایع‌دستی به همت بانوان هنرمند در سطح شهرستان اجرایی شده است.
عرب افزود: در حال حاضر عملیات اجرایی بیش از 16 اقامتگاه بوم‌گردی و 8 طرح گردشگری شامل هتل و مجتمع در سطح شهرستان در حال انجام است.

مشاهده بیشتر

اداره شهرستان طبس

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اداره شهرستان طبس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا