گردشگری

همزمان با فصل گردشگری خراسان جنوبی، جشنوراه نخل و شالی روستای هدف گردشگری ازمیغان برگزار شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس از برگزاری جشنوراه نخل و شالی در روستای هدف گردشگری ازمیغان خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب گفت: برگزای رویدادهای گردشگری با همکاری جوامع محلی علاوه بر ایجاد نشاط اجتماعی باعث افزایش مشارکت‌های اجتماعی مردم در برنامه‌های مختلف در سطح جوامع می‌شود و زمینه‌ای برای احیاء هنرها و آداب و رسوم و معرفی آنها به نسل‌های جدید و البته زمینه موثری برای جذب گردشگر و معرفی هدفمند مناطق خصوصاً روستاها است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس افزود: در این جشنوراه که از ساعات آغازین روز پنج‌شنبه 11 آبانماه آغاز شد مراجعه‌کنندگان با ظرفیت‌های مختلف منطقه آشنا شدند.
عرب ادامه داد: اجرای مراسم سنتی برداشت برنج، نمایشگاه عرضه محصولات صنایع‌دستی و سوغات محلی و تولیدات خانگی بانوان روستا، آئین شکرگزاری برداشت محصولات خصوصاً برنج و خرما، برگزاری تورهای روستاگردی و معرفی جاذبه‌های طبیعی و بازدید از مزارع برنج و نخلستان‌های منطقه نمونه گردشگری ازمیغان، بازدید از کوچه باغ‌های روستا، تهیه رب انار، پخت شیره خرما و نان و غذاهای محلی، اجرای بازی‌های بومی و محلی و … از جمله مراسم این جشنواره بود.
او ادامه داد: مراسم اصلی و اختتامیه جشنوراه با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان طبس و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی و اهالی روستای ازمیغان و مسافران و گردشگران در مجتمع گردشگری ساباط برگزار شد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس گفت: در این مراسم همچنین از جوان‌ترین و مسن‌ترین کشاورزان روستا تجلیل شد و در حاشیه مراسم غرفه‌های صنایع‌دستی و سوغات محلی و انجام بازی‌های بومی و محلی مورد استقبال مراجعه‌کنندگان قرار گرفت.
عرب افزود: فرمانداری شهرستان، بخشداری مرکزی، دهیاری و شورای اسلامی، مجموعه ژئو پارک و هئیت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی شهرستان در برگزاری این برنامه مشارکت داشتند و البته برگزارکنندگان اصلی اهالی خونگرم و میهمان‌نواز روستای ازمیغان و دهیاری و شورای اسلامی و مجتمع گردشگری ساباط و دیگر فعالین گردشگری و بلدهای محلی روستا بودند که نهایت تلاش خود را معطوف این برنامه داشتند و به زیبائی ظرفیت‌های متعدد و متنوع روستا را معرفی کردند.
عرب گفت: معاون توسعه مدیریت اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و ذیحساب اداره‌کل نیز از این مراسم و برنامه‌های اجرا شده بازدید کردند.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس گفت: ثبت ملی این مراسم در فهرست رویدادهای گردشگری کشور بنام روستای ازمیغان از برنامه‌های ما است.
عرب گفت: روستای ازمیغان؛ پارادوکس طبیعت با دو آب‌و‌هوای متفاوت و هم‌زمان از مناطق نمونه گردشگری و یکی از هفت روستای هدف گردشگری شهرستان طبس است که دارای جاذبه‌های متنوع گردشگری شامل: آرامگاه سید محمد بن جعفر طیار، زندگی روستایی مردم مهمان‌نواز و خونگرم، شالیزارها به‌عنوان هدیه رودخانه‌های پرخروش این روستا، تنگه و آبشار قدمگاه تلفیقی از همه زیبایی‌های طبیعت، تخت عروس، زیبایی در میان آب، نخلستان‌ها، باغ‌های مرکبات و وجود انواع میوه‌ها ، کوچه باغ‌های بسیار زیبا، از نخل‌های به بار نشسته و شالیزارهای سرسبز روستا که بگذریم، ازمیغان طبیعتی بی‌نظیر و بافتی تاریخی و معماری اصیلی دارد که زیبایی‌های این روستا را دو چندان کرده‌ ، در دامنه‌های ییلاقی و سرسبز این روستا، می‌توان گشت‌وگذاری لذت‌بخش را تجربه کرد. در این مسیر اگر رودخانه را به سمت بالادست دنبال کنیم، به تپه‌کوهی به نام خانیک خواهیم رسید در آن غارهایی قدیمی حفاری شده‌اند و در کنار این تپه مزارع کشاورزی زیبا و وسیع ازمیغان قرار دارد.
عرب همچنین اضافه کرد : طبس شهرستانی پر از شگفتی است و مقصد خیل عظیم زائران و گردشگرانی است که از اقصی نقاط کشور به این شهرستان سفر می کنند در واقع آنچه که در سایر نقاط استان در حال پیگیری و برنامه ریزی ست ، فراهم نمودن زمینه حضور تورهای گردشگری است که شهرستان طبس و خصوصاً روستای ازمیغان هر هفته حداقل میزبان 5 تور گردشگری علاوه بر مسافران و گردشگران خانوادگی می باشد که طبق آمار ثبت شده در شش ماهه اول امسال تنها از روستای ازمیغان و جاذبه های گردشگری متنوع آن بیش از 150 هزار نفر بازدید کرده اند و توجه به زیرساخت های گردشگری این روستا و شهرستان طبس بیش از پیش لازم و ضروری می باشد.

مشاهده بیشتر

اداره شهرستان طبس

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اداره شهرستان طبس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا