میراث‌فرهنگی

بازدید استاندار از سازه آجری کاروانسرای جهانی خان در شهرستان طبس

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: استاندار خراسان جنوبی در جریان سفر به شهرستان طبس از چشم‌اندازهای سازه آجری کاروانسرای جهانی خان بازدید کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی؛ هادی شاه‌وردی بیان کرد: جواد قناعت این بازدید را با هدف رصد وضعیت مجموعه کاروانسراهایی که طی چند روز گذشته با شماره 1668 در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند، انجام داد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: استاندار به‌همراه نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی از کاروانسرای رباط خان بازدید کرد.
شاه‌وردی ادامه داد: کاروانسرای رباط خان با فضاهایی شامل هشتی ورودی، حیاط، اصطبل، حجره‌هایی در اطراف حیاط، شاه‌نشین و بادگیر است که با تزئینات آجری و بادگیرهای بسیار زیبا و چشم‌نوازی در مسیر جاده قدیم طبس به یزد واقع شده است.
او گفت: قدمت این بنای تاریخی ارزشمند را به دوران صفویه – قاجاریه مربوط می‌دانند و از جمله ویژگی‌های معماری این کاروانسرا، کالبد فضایی مجموعه بادگیر، گنبد شاه نشین، استفاده از گل‌چین‌هایی در آجرکاری‌های نماهای داخلی و … است که به زیبایی‌های کار افزوده است. بنای این کاروان چهارگوش است و هر ضلع آن 52 متر طول دارد.
یکی از مهمترین جذابیت‌های حضور در این کاروانسرا برای گردشگران، تماشای آسمان صاف کویر به ویژه در شب است که ستاره چینی را مقدور می‌سازد.

مشاهده بیشتر

اداره شهرستان طبس

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اداره شهرستان طبس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا