صنایع‌دستی

برگزاری یک دوره آموزش گیوه‌بافی در شهر طبس

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس از برگزاری یک دوره آموزش گیوه‌بافی در شهر طبس خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب بیان کرد: گیوه‌بافی از گذشته‌های دور در شهرستان طبس رواج داشته و متأسفانه به فراموشی سپرده شده بود که در آذرماه 1401 احیاء و به‌عنوان یکی از رشته‌های بومی و دارای توجیه اقتصادی در اولویت توسعه و ترویج قرار گرفت.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس گفت: دومین دوره آموزش گیوه‌بافی، خاص طبس در مرکز آموزش صنایع‌دستی شهر طبس با حضور 9 هنرآموز برگزار در حال برگزاری است.
عرب افزود: هنرآموزان پس از پایان دوره علاوه بر دریافت گواهینامه معتبر آموزشی می‌توانند اقدام به راه‌اندازی کارگاه‌های خانگی و تولیدی کرده و از تسهیلات کم‌بهره برخوردار شوند. البته این تسهیلات مختص گیوه‌بافی نیست و در سایر رشته‌های مزیت‌دار و دارای توجیه اقتصادی که منتج به ایجاد شغل و کارگاه شود، نیز حمایت‌های خوبی انجام می‌شود.
او مهم‌ترین مزایای احیاء صنایع‌دستی و سنتی را ایجاد اشتغال و تنوع در منابع درآمدی، احیای فرهنگ بومی و سنتی، امکان ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار، امکان ورود زنان به چرخه اقتصادی، افزایش رفاه خانوار، رونق کسب‌وکارهای خانگی، سازگاری با محیط‌زیست، بسترسازی صنعت گردشگری و … برشمرد و گفت: گیوه یک پای‌افزار قدیمی راحت که البته با زحمت فراوان تولید می‌شود و هدف از احیاء و توسعه این هنرصنعت در شهرستان طبس ایجاد کارگاه‌های تولیدی و ایجاد اشتغال پایدار است.
عرب همچنین گفت: این هنر با شماره 1316 در فهرست میراث معنوی کشور (ناملموس) بنام شهرستان طبس به ثبت رسیده است.

مشاهده بیشتر

اداره شهرستان طبس

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اداره شهرستان طبس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا