میراث‌فرهنگی

بافت تاریخی روستای نایبند طبس مرمت می‌شود

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس از مرمت بافت تاریخی روستای نایبند خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب گفت: یک‌فصل دیگر از مرمت بافت تاریخی روستای نایبند آغاز می شود که در این مرحله با توجه با آسیب جدی بافت، بام‌سازی پشت‌بام قسمتی از بافت روستا شامل : سبک‌سازی و اجرای اندود کاهگل به مساحت حدود 2000 مترمربع بااعتباری بالغ‌بر 2500 میلیون ریال از محل اعتبارات سفر رییس جمهور انجام خواهد شد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس بیان کرد: انعقاد قرارداد با پیمانکار بومی منطقه در حال انجام است و عملیات اجرایی پروژه به‌زودی و حداکثر بعد از تعطیلات عید نوروز آغاز خواهد شد.
عرب گفت: کوچه‌های پیچ‌درپیچ روستای نایبند در کنار معماری چندطبقه‌ای بناها و باغ‌ها و نخلستان‌هایی که آن را در برگرفته، چشم‌انداز خارق‌العاده‌ای در دل کویر ایجاد کرده است؛ به‌خصوص که بسیاری از کوچه‌ها یا همان ساباط‌ها سرپوشیده هستند و نه‌تنها اهالی را از گرمای سوزان هوا در امان نگه می‌دارند؛ بلکه به ‌لطف سکوهایی که در آن‌ها تعبیه شده، به محلی برای دورهمی اهالی روستا تبدیل شده‌اند.
او افزود: روستای نایبند، ساختاری ارگانیک دارد؛ به این معنا که شکل‌گیری محله‌ها و بافت آن تابع نظم خاصی نبوده و بر اساس شیب طبیعی زمین شکل‌گرفته است.این روستا در منطقه‌ای کوهستانی بوده و ابنیه روستا بر روی صخره‌ای سنگی با تبعیت از شیب طبیعی زمین در دامنه کوه بنا شده‌اند و باغ‌های مرکبات، نخل و مزارع در دره مجاور استقرار یافته‌اند. سکنه، خانه‌های خود را بدون حدومرز مشخص با استفاده از گل و شاخ و برگ درختان با تلفیقی زیبا در شیب کوه و دره ساخته‌اند، بطوریکه بام یک‌خانه، نقش حیاط خانه مجاور را ایفا می‌کند مصالح مورداستفاده در خانه‌های روستا شامل خشت و کاهگل می‌شود که به خاطر استفاده از شن‌های تیره‌رنگ، خانه‌ها به رنگ خاکستری هستند. علاوه بر این، وقتی از فاصله‌ای دور به این خانه‌ها نگاه کنید، شبیه به سفال‌های مکعبی هستند که روی‌هم گذاشته شده‌اند. بافت تاریخی روستای نایبند با شماره 32830 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مشاهده بیشتر

اداره شهرستان طبس

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اداره شهرستان طبس
دکمه بازگشت به بالا