Cultural Heritage

آغاز مرمت ایوان خانه تاریخی مستوفی بشرویه

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه از آغاز مرمت ایوان خانه تاریخی مستوفی بشرویه خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، سیدامیر سلیمانی رباطی بیان کرد: خانه تاریخی مستوفی در زمره بناهای باارزش بافت تاریخی شهر بشرویه است که از مجموع چندین بخش شامل اندرونی، بیرونی و سایر بخش‌های خدماتی تشکیل می‌شود.
مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه افزود: خانه تاریخی مستوفی در اواسط دوره قاجار به عنوان محل اداری-نظمیه و رسیدگی‌های مالیاتی منطقه ساخته و به بهره‌برداری می‌رسد هرچند در دهه‌های گذشته بخش‌های مختلف بنا تفکیک و دچار تعدد مالکین می‌شود اما هسته مرکزی این خانه در دهه گذشته توسط میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تملک و طی چند سال اخیر مرمت می‌شود.
او گفت: با توجه به اینکه چندین سال از مرمت خانه مستوفی می‌گذرد طبیعتا عوامل محیطی بر سلامت بناهای تاریخی خشت و گل تاثیر زیادی می‌گذارد و نگهداری پس از مرمت امری مهم و حیاتی در این نوع از بناهای تاریخی است.
سلیمانی رباطی افزود: سبک‌سازی ایوان، تراش‌اندود فرسوده، شناسایی عوامل ایجاد ترک‌ها در سقف و درمان و دوخت و دوز ترک‌ها و در نهایت نماسازی و بام‌سازی از آیتم‌های پیش‌بینی شده مرمتی این خانه است.
مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه در خصوص اعتبار مرمتی مستوفی گفت: مبلغ 3 میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار غیر نقد از محل اعتبارات اسناد خزانه برای مرمت ایوان خانه مستوفی هزینه می‌شود.

Show More

Public relations

The latest news and updates of the General Directorate of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of South Khorasan Province

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
en_USEnglish