General manager

رونق میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی و دستاوردهای دولت شهید آیت‌الله رییسی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی در خصوص خدمات دولت شهید جمهور گفت: شهید آیت‌الله رییسی مرد میدان و دغدغه‌مند حل مسائل کشور بود و ایشان توجه بسیار وافری به مقوله میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی داشت.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی بیان کرد: در مدت سه سال ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی تلاش زیادی برای توسعه و آبادانی کشور در حوزه‌های مختلف انجام شد و ایشان به استان خراسان جنوبی تعلق خاصی داشتند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با بیان این‌که رویکرد دولت شهید سیدابراهیم رئیسی گردشگری‌محور بود، گفت: یکی از اولویت‌های رئیس‌جمهور شهید، توسعه گردشگری و صنایع‌دستی استان بود.
او ابراز امیدواری کرد: رویکرد شهید سیدابراهیم رئیسی را در دولت‌ بعدی نیز شاهد باشیم تا توسعه زیرساخت‌های گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار در استان ادامه داشته باشد.
ثبت 66 اثر استان در فهرست میراث‌ملی کشور و 4 اثر در فهرست میراث جهانی و یک پرونده در شرف ثبت جهانی
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: در دولت شهید آیت‌الله رئیسی، 66 اثراستان در فهرست میراث‌ملی کشور و 4 اثر در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.
او اظهار کرد: با توجه به ضرورت نگهداری و حفاظت از بناهای تاریخی سطح استان، که مورد تاکید رییس جمهور نیز بود، طی این مدت، 142 بنای تاریخی از قبیل کاروانسرا، رباط، آسباد و آسیاب آبی ،حوض انبار، حمام، قلعه، مسجد، حسینیه و تکیه، باغ و خانه تاریخی در استان مرمت شد.
شاه‌وردی افزود: ۴ کاروانسرای سرایان، ده‌محمد، خان و چهل پایه در سال 1402 در میراث جهانی ثبت شد و آثار ثبت جهانی خراسان جنوبی به همراه آثار جهانی بیابان لوت، قنات بلده فردوس، باغ و عمارت اکبریه، ژئوپارک طبس و روستای خراشاد به 9 اثر رسید و یک پرونده مشتمل بر 171 تعداد آسباد تکمیل و برای بررسی و حضور ارزیابان به وارزتخانه ارسال شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی ادامه داد: در این مدت 22 اثر تاریخی در استان تعیین حریم شد که هدف از ایجاد حریم در بناها و آثار تاریخی را حفاظت و ارزش گذاشتن و جلوگیری از مخدوش کردن منظر آنها است.
او اظهار کرد: در خردادماه سال 1402 عملیات اجرایی موزه بزرگ خراسان جنوبی در مساحت سه هزار مترمربع آغاز شد.
شاه‌وردی بیان کرد: طی دولت شهید آیت‌الله رئیسی شاهد مشارکت حداکثری مردم در احیای بناهای تاریخی بودیم که انشالله احیای این بناهای تاریخی با تعامل و همکاری همه بخش‌های میراث‌فرهنگی و مشارکت حداکثری مردم نتایج خیلی خوبی دربرخواهد داشت.
صدور 131 موافقت اصولی گردشگری با 20 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوص در خراسان جنوبی
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از صدور 131 موافقت اصولی برای ساخت تأسیسات گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری 20 میلیارد و 463 میلیون و 957 هزاری ریالی در استان در دولت شهید آیت‌الله رئیسی خبر داد.
او اظهار کرد: برای گسترش زیرساخت‌های اقامتی و گردشگری در استان این اداره‌کل همکاری خوبی با سرمایه‌گذاران در زمینه صدور موافقت اصولی به خصوص در زمینه اقامتگاه بوم‌گردی، هتل، مجتمع‌های گردشگری اقامتی و … دارد.
شاه‌وردی با اشاره به وجود 238 تاسیسات گردشگری فعال در استان گفت: طی سه سال گذشته 50 پروانه بهره‌برداری و فعالیت انواع تاسیسات گردشگری صادر شده است و 50 مورد نیز استانداردسازی تاسیسات گردشگری و صدور گواهینامه کیفیت خدمات گردشگری انجام شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با اشاره به استقبال خوب علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه گردشگری از دوره‌های آموزشی گفت: طی 3 سال گذشته حداقل 35 دوره آموزشی برای حداقل 450 نفر از متقاضیان و علاقه مندان به صنعت گردشگری برگزار شده است و گواهینامه دوره‌های کوتاه‌مدت آموزش گردشگری برای حداقل 40 نفر صادر شده است.
او به برگزاری بیش از 30 رویداد گردشگری در هر سال در سطح استان و ثبت 14 رویداد در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد ، و افزود: گسترش گردشگری رویداد محور در کنار دیگر جنبه‌های گردشگری دارای اهمیت بسیار بالایی است و این امر می‌تواند به پویایی اقتصاد به خصوص جوامع محلی و روستاهایی که ظرفیت ‌برگزاری رویدادهای گردشگری را دارند بیانجامد.
شاه‌وردی گفت: طی این مدت 4 هزار 578 گردشگر خارجی به استان خراسان جنوبی سفر کرده‌اند.
ثبت بیش از 2 هزار اشتغال در سامانه اشتغال در حوزه صنایع‌دستی خراسان جنوبی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از ثبت 2 هزار و 148 اشتغال در دولت شهید آیت‌الله رئیسی خبر داد.
او بیان کرد: در این مدت بیش از 380 میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از محل تبصره ۱۸ پرداخت شد.
شاه‌وردی افزود: این مبلغ برای 524 طرح صنایع‌دستی در راستای حمایت از تولید، اشتغال‌زایی، ثبات اقتصادی و حفظ زنجیره ارزش پرداخت شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: صادرات چمدانی طی 2 سال گذشته 767 هزار دلار بوده است.
او از تجهیز 11 مرکز آموزش صنایع‌‌دستی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: 3 مرکز آموزش نیز در دست احداث و تکمیل است.
شاه‌وردی بیان کرد: 380 دوره‌ آموزشی صنایع‌‌دستی کوتاه‌مدت عمومی و تخصصی در خراسان جنوبی در رشته‌های مزیت‌دار استان از جمله حوله‌بافی، تراش سنگ، پخل‌بافی، خراطی سنتی، سوزن‌دوزی، گلیم بافی، پلاس بافی و سفال و سرامیک و رشته‌های کوتاه‌مدت تخصصی از قبیل حوله بافی سنتی و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی برگزار شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی ادامه داد: طی این مدت صنعتگران استان موفق به اخذ 24 نشان ملی و 6 اثراستان موفق به ثبت در فهرست آثار فاخر صنایع‌دستی کشور شدند.
او از تهیه پرونده 2 شهر و 5 روستا برای ثبت به عنوان ثبت شهر و روستای ملی و جهانی صنایع‌دستی خبر داد و گفت: این پروند‌ه‌ها برای تایید نهایی به وزاتخانه ارسال شده است.
شاه‌وردی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته رشته‌های صنایع‌دستی استان در شاخه کار و دانش طی 3 سال گذشته در 9 کلاس، راه‌اندازی شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی بیان کرد: در این مدت 2 هزار و 140 مجوز تولید کارگاهی انفرادی، 347 مجوز کارت صنعتگری و 39 مجوز تولید کارگاهی گروهی صادر شد.
او افزود: ایجاد و راه‌اندازی 5 خانه‌ ترویج صنایع‌دستی، انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با سایر دستگاه‌های اجرایی برای آموزش و ترویج صنایع‌دستی، تدوین نرم‌افزار بانک اطلاعاتی صنعتگران صنایع‌دستی در شهرستان بیرجند، تدوین جزوه آموزشی مقدماتی و پیشرفته نساجی سنتی برای آموزش استاندارد حوله‌بافی در سطح استان، برگزاری و مشارکت در جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و مسابقات صنایع‌دستی، نصب المان‌های صنایع‌دستی با همکاری شهرداری‌های استان، تولید محتوای دو‌زبانه از صنایع‌دستی استان به‌صورت کلیپ، بروشور و کتابچه و …، برگزاری مرحله پیش شتابدهی کوآپ استودیو ویژه هنرمندان و تولیدکنندگان برتر صنایع‌دستی استان به تعداد 60 نفر، عضویت و مشارکت در هیأت اندیشه‌ورز استان با ابلاغ استاندار برای تعدادی از اعضای هیأت علمی و کارشناسان برخی دستگاه‌های مرتبط برای تدوین سندهای توسعه زنجیره‌های ارزش راهبردی استان، طراحی مدل و پیاده‌سازی زنجیره ارزش راهبردی تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در استان از جمله اقدامات این اداره‌کل در حوزه توسعه و ترویج صنایع‌دستی استان بوده است.

Show More

Public relations

The latest news and updates of the General Directorate of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of South Khorasan Province

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
en_USEnglish