میراث‌فرهنگی

شروع عملیات مرمت بافت تاریخی روستای اصفهک

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس از شروع عملیات مرمت بافت تاریخی روستای اصفهک خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب بیان کرد: برچیدن اندود کاه‌گل فرسوده، پوشش سقف بعضی فضاهای عمومی و خصوصی تخریب شده، دیوارچینی و اجرای اندود کاه‌گل ازجمله عملیات مرمتی پیش‌بینی شده است که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته یکی از معابر روستا به‌صورت کامل مرمت و درواقع یک مسیر بازدید برای گردشگران احیاء خواهد شد و امیدواریم با تداوم این اعتبارات و کمک و همراهی مردمی بتوانیم بافت ارزشمند اصفهک را به‌صورت کامل مرمت و بازسازی کنیم.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس افزود: بافت تاریخی اصفهک یکی از نمونه‌های ناب و اصیل معماری بومی ایرانی و از روستاهای قدیمی شهرستان طبس است که به دیار خشت و آب و آیینه شهرت دارد. بافت قدیم اصفهک، آینه بازتاب‌دهنده تاریخ گذشته، فنون و فرهنگ و هنر معماری ساکنین این دیار است. این بافت شامل منازل مسکونی و انواع مکانهای عمومی و خزینه‌ای، مدرسه و … است. شکل بناها اکثراً یک طبقه یا دو ایوانی و به‌ندرت چهار ایوانی است. ترکیب نخلستان‌ها با بافت قدیمی روستا و همچنین کوهستان، مناظر زیبا و بدیعی را خلق کرده است.
عرب گفت: بافت تاریخی روستای اصفهک با شماره 31336 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که یکی از مخاطرات مهم این بافت ارزشمند تاریخی، ساخت‌وسازهای بی‌رویه و غیرهمگن با محیط در اطراف بافت روستاست که برای حفاظت از این بافت ارزشمند نیازمند کمک و همراهی بیشتر اهالی هستیم.

مشاهده بیشتر

اداره شهرستان طبس

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اداره شهرستان طبس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا