میراث‌فرهنگی

آغاز مرمت قلعه تاریخی فورگ

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان از آغاز مرمت بخشی از قلعه تاریخی فورگ در روستای هدف گردشگری فورگ خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، ‌امیر‌اسماعیل شهسواری بیان کرد: با تخصیص اعتبارات از محل اعتبارات ابلاغی 1401، اقدامات مرمتی پیش‌بینی شده این فصل مرمت، شامل آواربرداری و انتقال نخاله‌ها، برچیدن بخش‌های فرسوده سنگی روی دیوار یا جرز‌ها، دیوارچینی با سنگ لاشه،کاه گل بام شاه‌نشین، بندکشی و … است.
مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان اظهار داشت: این قلعه دارای پلان نامنظم بوده که مهمترین عامل شکل دهنده قلعه، شکل خاص کوه و توپوگرافی آن است.
شهسواری افزود: فضای داخلی قلعه از سمت شرق به غرب دارای سه قسمت اصلی است که بخش اول در سمت شرق، شامل انبار علوفه، محل زندگی خدمه، محل نگهداری احشام و حوض انبار بوده و بخش دوم که در فاصله 50 متری از محل زندگی احشام احداث شده به محل نگهداری آذوقه و تدارکات نظامی و محل سکونت سربازان اختصاص داشته و سومین بخش که حالت مرکزیت قلعه را داراست، در دو طبقه احداث شده که محل سکونت حاکم و نزدیکانش بوده و مرتفع‌تر از سایر قسمت‌های قلعه بوده است.
او بیان کرد: قلعه تاریخی فورگ یکی از بناهای شاخص و منحصر به فرد در استان خراسان جنوبی به شمار می‌رود که در 10 کیلومتری مسیر اسدیه – سربیشه و در روستای هدف گردشگری فورگ واقع شده و هرساله میزبان صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی است.
شهسواری خاطر نشان کرد: قلعه تاریخی روستای هدف فورگ، مربوط به دور افشاریه و در تاریخ 28/12/1379 و با شماره 3450 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مشاهده بیشتر

نمایندگی شهرستان درمیان

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نمایندگی شهرستان درمیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا