میراث‌فرهنگی

شروع کارگاه مرمتی موزه‌های قاین

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات گفت: دور تازه‌ای از مرمت خانه تاریخی سلطانی که موزه‌های مردم‌شناسی و مشاهیر در آن واقع است شروع شد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، حمید عباس‌زاده بیان کرد: ایجاد دیوار حفاظتی و راه دسترسی به موزه مشاهیر و همچنین آماده‌سازی و نصب درب فلزی دسترسی به پشت بام از جمله عملیات تعریف شده در این دور از مرمت در این اثر زیبا است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات افزود: خوشبختانه در سال گذشته از محل اعتبارات ملی، برای مرمت و تعمیرات منزل تاریخی سلطانی که از آثار شاخص مرکز شهرستان است، اعتبار خوبی تخصیص یافت که توانستیم بعد از چندسال، عملیات مطالعه و مرمت مناسبی در آن به انجام برسانیم و بدین ترتیب ساماندهی موزه‌های شهرستان، گام بزرگی رو به جلو برداشت.
او اظهار کرد: منزل تاریخی سلطانی همزمان با بنای قدیمی خانه حقیقی (میر) ساخته شده که اصل بنا متعلق به دوره زندیه و نیز در دوره قاجاریه در ایوان زمستانی تغییراتی به وجود آمده است. در اوایل دوره پهلوی، در جبهه جنوبی و بر روی ایوان جنوبی (تابستانی) ایوان کوتاه و چند فضای نشیمن ساخته شده است. تزئینات به کاررفته در بنا شامل رسمی بندی ها، تزئینات خاص بخاری‌های دیواری، تزئینات گچبری داخل حیاط که خود شامل قاب‌بندی و نقش‌های گچی است.
این بنا به شماره ثبت ۴۸۰۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مشاهده بیشتر

روابط عمومی

آخرین اخبار و تازه‌های مختلف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
fa_IRفارسی