میراث‌فرهنگی

آغاز مرمت ایوان خانه تاریخی مستوفی بشرویه

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه از آغاز مرمت ایوان خانه تاریخی مستوفی بشرویه خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، سیدامیر سلیمانی رباطی بیان کرد: خانه تاریخی مستوفی در زمره بناهای باارزش بافت تاریخی شهر بشرویه است که از مجموع چندین بخش شامل اندرونی، بیرونی و سایر بخش‌های خدماتی تشکیل می‌شود.
مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه افزود: خانه تاریخی مستوفی در اواسط دوره قاجار به عنوان محل اداری-نظمیه و رسیدگی‌های مالیاتی منطقه ساخته و به بهره‌برداری می‌رسد هرچند در دهه‌های گذشته بخش‌های مختلف بنا تفکیک و دچار تعدد مالکین می‌شود اما هسته مرکزی این خانه در دهه گذشته توسط میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تملک و طی چند سال اخیر مرمت می‌شود.
او گفت: با توجه به اینکه چندین سال از مرمت خانه مستوفی می‌گذرد طبیعتا عوامل محیطی بر سلامت بناهای تاریخی خشت و گل تاثیر زیادی می‌گذارد و نگهداری پس از مرمت امری مهم و حیاتی در این نوع از بناهای تاریخی است.
سلیمانی رباطی افزود: سبک‌سازی ایوان، تراش‌اندود فرسوده، شناسایی عوامل ایجاد ترک‌ها در سقف و درمان و دوخت و دوز ترک‌ها و در نهایت نماسازی و بام‌سازی از آیتم‌های پیش‌بینی شده مرمتی این خانه است.
مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه در خصوص اعتبار مرمتی مستوفی گفت: مبلغ 3 میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار غیر نقد از محل اعتبارات اسناد خزانه برای مرمت ایوان خانه مستوفی هزینه می‌شود.

مشاهده بیشتر

روابط عمومی

آخرین اخبار و تازه‌های مختلف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
fa_IRفارسی