گردشگری

رویت اولین شفق قطبی فلات ایران در کویر سه‌قلعه سرایان

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان از رویت اولین شفق قطبی فلات ایران در کویر سه قلعه شهرستان سرایان خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، تقی عیدی گفت::شنبه 22 اردیبهشت ماه 1403 اولین ‏شفق قطبی فلات ایران در مدار ۳۳ درجه ایران، در کویر سه‌قلعه شهرستان سرایان رویت شد.
مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان اظهار کرد: عکاس نجومی و منجم آماتور، آزاد کریمی، با انتشار تصاویری در صفحه اینستاگرام خود از ثبت شفق قطبی در منطقه سه قلعه خراسان جنوبی در مدار ۳۳ درجه خبر داد.
او گفت: پدیده شفق قطبی ناشی از برهمکنش میان ذرات باردار خورشید با جو زمین است. مشاهده شفق قطبی در ایران تقریباً غیرممکن است زیرا این پدیده در عرض‌های جغرافیایی نزدیک به قطب زمین رخ می‌دهد.
عیدی افزود: اما خورشید هم‌اکنون درحال ورود به سیکل یازده‌ ساله است. در این دوره میزان فعالیت خورشید افزایش می‌یابد و شاهد تابش شراره‌های قدرتمند هستیم. در روزهای گذشته نیز چند شراره در کلاس ایکس (قدرتمندترین نوع شراره) ثبت شده است. همین موضوع سبب شده تا بتوان شفق قطبی را در مدار ۳۳ درجه در ایران مشاهده کرد. همچنین شفق قطبی در کشورهای مختلفی ازجمله آمریکا و بریتانیا هم مشاهده شده‌ است.

مشاهده بیشتر

نمایندگی شهرستان سرایان

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نمایندگی شهرستان سرایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
fa_IRفارسی