Tourism

برق‌رسانی به بافت تاریخی دیهوک در مراحل پایانی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس گفت: برق‌رسانی به بافت تاریخی دیهوک در مراحل پایانی قرار گرفت.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب بیان کرد: نصب تیرهای برق بافت تاریخی دیهوک توسط شرکت برق و خرید ترانس و کابل مورد نیاز از محل اعتبارات استانی و به مبلغ ۷۵۰۰ میلیون ریال انجام شد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس افزود: فاز اول این پروژه با خرید قسمتی از تیرها سال گذشته و با اعتبار ۲۷۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شده بود و برای تکمیل پروژه به اعتباری در حدود ۱۵ میلیارد ریال نیاز بود که با توجه به اعتبار موجود و مشارکت شرکت برق، عملیات نصب تیر و خرید قسمتی از تجهیزات انجام و درصورت تخصیص اعتبار در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
او گفت: بافت تاریخی دیهوک با حدود ۱۸ هکتار مساحت متعلق به دوران صفویه تا اواخر قاجار است که با شماره ۳۳۷۱۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و تاکنون سه اقامتگاه بوم گردی در این بافت ارزشمند راه‌اندازی شده و چندین مورد در حال راه‌اندازی و متقاضی تبدیل خانه‌های قدیمی بافت روستا به بوم گردی هستند.
عرب افزود: قرارگیری بافت تاریخی دیهوک در مسیر یکی از مهمترین شاهراهای ارتباطی جنوب به شرق و شمال شرق کشور و ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و صنایع‌دستی منطقه باعث شد که برخی از اهالی روستا اقدام به بازسازی بخشی از بافت روستا و تبدیل آن‌ها به اقامتگاه‌های بومگردی کنند که این روند هر چند به کندی ولی ادامه دارد و در صورت تامین زیرساخت‌های مورد نیاز و توجه بیشتر، احیاء کامل این بافت ارزشمند چندان دور از انتظار نیست.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس گفت: روستای دیهوک با توجه به سبک معماری و قرار گرفتن روی تپه سنگی و مزارع کشاورزی اطراف ان از قدیم الایام مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار داشته و در حال حاضر نیز گردشگران زیادی از این بافت تاریخی بازدید و در خانه‌های تاریخی آن که بازسازی شده است اقامت می‌کنند.

Show More

Tabas office

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اداره شهرستان طبس

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
en_USEnglish