Cultural Heritage

پروژه نورپردازی باغ رحیم‌آباد بیرجند افتتاح شد

پروژه نورپردازی باغ رحیم‌آباد بیرجند با حضور استاندار خراسان جنوبی، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی و جمعی از مدیران و مسئولان استانی عصر امروز پنج‌شنبه ۲ آذرماه ۱۴۰۲ افتتاح شد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی بیان کرد: نورپردازی و روشنایی باغ و عمارت رحیم‌آباد در ۲ فاز انجام شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: اعتبار هزینه شده برای این پروژه ۴ میلیار تومان بوده است.
شاه‌وردی افزود: فاز اول نورپردازی و روشنایی باغ و عمارت تاریخی رحیم‌آباد شامل نورپردازی عمارت اصلی، عمارت پهلوی، عمارت قاجاریه، مسیر اصلی باغ و درختان بوده است.
او ادامه داد: مبلغ هزینه شده برای فاز اول این پروژه ۲ میلیارد تومان و زمان اجرا آن ۶ ماه طول کشید.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: فاز دوم نیز شامل بهسازی سیستم الکتریکی باغ و تکمیل روشنایی عمارت حوض‌خانه بود و با اعتبار ۲ میلیارد تومان انجام شد.
قدمت باغ و عمارت تاریخی رحیم‌آبا حداقل به دوره زندیه برمی‌گردد، در مرکز باغ عمارتی ساخته شده که ویژگی‌های معماری آن تداعی کننده نوع معماری اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی است.
درختان این باغ عمدتاً شامل کاج، سپیدار و درختان مثمری چون زردآلو و زرشک است. مجموعه باغ و عمارت رحیم‌آباد در شهر بیرجند از جمله باغ‌های زیبای ایرانی است و در روستایی با همین نام واقع شده است.
باغ رحیم‌آباد دارای دو درب ورودی است که فضای دسترسی به داخل از همین دو درب میسر است.
باغ و عمارت رحیم آباد بیرجند به دلیل معماری و تزئینات در میان باغ‌های ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد.این مجموعه از باغ، عمارت، انبارهای متعدد، حوض‌خانه، اتاق‌های خدمه، برج‌های نگهبانی و… شکل گرفته است.
عمارت اصلی این باغ در ۲ طبقه همکف شامل انبارها و بخش خدماتی است و طبقه اول عمارت هم شامل چند تالار وسیع و اتاق‌های متصل به یکدیگر است. اصلی ترین بخش این عمارت را تالار آینه آن تشکیل می‌دهد و عمده تزئینات به کار رفته در اتاق‌ها و تالارها، گچ بری و آینه‌کاری است.
این اثر در تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

Show More

Public relations

The latest news and updates of the General Directorate of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of South Khorasan Province

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
en_USEnglish