Cultural Heritage

نورپرداری بوذرجمهر قاین در مسیر تکمیل

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات از تکمیل نورپردازی بنای بوذرجمهر قاین خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، حمید عباس‌زاده گفت: عملیات نورپردازی بنای ارزشمند بوذرجمهر قاین پس از عقد قرارداد با پیمانکار شروع می‌شود که در این مرحله بیشترین تمرکز بر روی نورپردازی بنا بوده و بر اساس برنامه پیش‌بینی شده، با انجام این مرحله، عملیات نورپردازی تکمیل خواهد شد.
رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات ادامه داد: در 5 کیلومتری جنوب قاین بر دامنه کوه ابوذر، مقبره‌ای وجود دارد که مربوط به یکی از عرفای نامی قرن چهارم و پنجم ه. ق است. این مقبره از بناهای قرن ششم و هفتم ه.ق است که به فرم چلیپایی و با معماری زیبایی ساخته شده است. بنای مرکزی یا بقعه، دارای چهار ایوان است که گنبد بر خلاف ایوان‌ها استوار شده است.
او افزود: تاکنون طی چند مرحله در بوذرجمهر عملیات اصلاح الکتریکی، سیم‌کشی و نورپردازی اثر با پیشرفت قابل قبولی همراه بوده است.
عباس‌زاده بیان کرد: قدمت و دیرپایی ایالت قهستان، موجب شده تا آثار تاریخی ارزشمندی برای ما در گذر قرون و اعصار به یادگار بماند. از سویی پراکندگی آن امکان نظارت و حفاظت مستمر را با نیروهای کم‌تعداد یگان حفاظت و تجهیزات ناکافی از همکاران سلب کرده است. این موضوع باعث شده تا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما، پس از اتمام هر مرحله از رسیدگی به آثار، نگهداری آن از گزند افراد لاابالی باشد که ملاحظات وجدانی، عقلی و منطقی را فدای یک لحظه هیجان مخرب کرده و با آسیب رساندن به آثار تاریخی، مرمت‌ها و زیباسازی‌های انجام شده در آن را از بین می‌برند و بازدیدکنندگان را که در واقع سهامدار ایران و گذشته آن هستند را از دیدن زیبایی و شکوه گنجینه‌های تاریخ سرزمین محروم می‌کنند.
رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات حفظ و حراست از میراث گذشتگان را وظیفه همگان دانست، گفت: آثار تاریخی اگر مورد تخریب قرار گیرد، نشان می‌دهد که ما امانت‌داران بدی برای میراث و امانت آیندگان بوده‌ایم.

Show More

Qaenat office

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اداره شهرستان قاینات

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
en_USEnglish