Cultural Heritage

شروع کارگاه مرمتی موزه‌های قاین

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات گفت: دور تازه‌ای از مرمت خانه تاریخی سلطانی که موزه‌های مردم‌شناسی و مشاهیر در آن واقع است شروع شد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، حمید عباس‌زاده بیان کرد: ایجاد دیوار حفاظتی و راه دسترسی به موزه مشاهیر و همچنین آماده‌سازی و نصب درب فلزی دسترسی به پشت بام از جمله عملیات تعریف شده در این دور از مرمت در این اثر زیبا است.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات افزود: خوشبختانه در سال گذشته از محل اعتبارات ملی، برای مرمت و تعمیرات منزل تاریخی سلطانی که از آثار شاخص مرکز شهرستان است، اعتبار خوبی تخصیص یافت که توانستیم بعد از چندسال، عملیات مطالعه و مرمت مناسبی در آن به انجام برسانیم و بدین ترتیب ساماندهی موزه‌های شهرستان، گام بزرگی رو به جلو برداشت.
او اظهار کرد: منزل تاریخی سلطانی همزمان با بنای قدیمی خانه حقیقی (میر) ساخته شده که اصل بنا متعلق به دوره زندیه و نیز در دوره قاجاریه در ایوان زمستانی تغییراتی به وجود آمده است. در اوایل دوره پهلوی، در جبهه جنوبی و بر روی ایوان جنوبی (تابستانی) ایوان کوتاه و چند فضای نشیمن ساخته شده است. تزئینات به کاررفته در بنا شامل رسمی بندی ها، تزئینات خاص بخاری‌های دیواری، تزئینات گچبری داخل حیاط که خود شامل قاب‌بندی و نقش‌های گچی است.
این بنا به شماره ثبت ۴۸۰۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

Show More

Public relations

The latest news and updates of the General Directorate of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of South Khorasan Province

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
en_USEnglish