Cultural Heritage

ثبت عقدنامه قاجاری میر علیجان بیک یاور متعلق به دوره قاجاریه در فهرست میراث ملی کشور

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی خراسان جنوبی از ثبت عقدنامه قاجاری میر علیجان بیک یاور متعلق به دوره قاجاریه در فهرست میراث ملی کشور خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، وحید بهفرنژاد، گفت: در جلسه شورای عالی ثبت آثار منقول کشور که روز یکشنبه 17 اردیبهشت 1402 در محل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد عقدنامه قاجاری میر علیجان بیک یاور متعلق به دوران قاجاریه ثبت شد.
معاون میراث‌فرهنگی خراسان جنوبی بیان کرد: عقدنامه‌ها از مهم‌ترین اسناد و مدارک تاریخی فرهنگی هستند که اطلاعات ارزشمندی از وضعیت فرهنگی، اعتقادی، سیاسی، اجتماعی و همچنین سایر جنبه‌های زندگی گذشتگان به ما می‌دهد.
بهفرنژاد در این خصوص بیان داشت: یکی از نمونه عقدنامه‌های شاخص دوره قاجار در استان متعلق به یکی از حکمرانان محلی قاینات (خراسان جنوبی) شهرستان سربیشه است. این سند امروزه توسط بازماندگان این خانواده نگهداری شده و مربوط به ازدواج میر علیجان بیک یاور که فرمانده قشون قاینات بوده است. سند مذکور با خط شکسته‌نستعلیق و نسخ بسیار زیبایی نگارش شده و دارای تزئینات تذهیب در بالا و اطراف است. تذهیب‌ها به‌صورت نوار تزئینی در اطراف و بالا با عبارت بسم‌الله آورده شده است.
او افزود: بخش بسیار ارزشمند این سند که از منظر مردم‌شناسی، اجتماعی فرهنگی و تاریخی حائز اهمیت است به‌عنوان مهریه پرداخت شده و شامل طلا، نقره، مس، فرش، شتر، زمین کشاورزی و غیره است. تاریخ این سند 1293 هجری قمری است.

Show More

Public relations

The latest news and updates of the General Directorate of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of South Khorasan Province
Back to top button
en_USEnglish