Handicrafts

تجهیز 11 مرکز آموزش صنایع‌‌دستی در خراسان جنوبی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از تجهیز 11 مرکز آموزش صنایع‌‌دستی در خراسان جنوبی از محل اعتبارات 1402 خبر داد و گفت: 3 مرکز آموزش نیز در دست احداث و تکمیل است.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی روز چهار‌شنبه ۲9 فروردین ۱۴۰۳ بیان کرد: 1300 نفر از دوره‌های آموزشی صنایع‌‌دستی در خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۲ بهره‌مند شدند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: در سال گذشته هزار و 100 نفر آموزش کوتاه‌مدت عمومی صنایع‌دستی را در رشته‌های مزیت‌دار استان از جمله حوله‌بافی، تراش سنگ، پخل‌بافی، خراطی سنتی، سوزن‌دوزی، گلیم بافی، پلاس بافی و سفال و سرامیک دیدند و 180 نفرنیز در رشته‌های کوتاه‌مدت تخصصی از قبیل حوله بافی سنتی و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی آموزش دیدند.
او ادامه داد: طی این مدت 150 صنعتگر استان موفق به اخذ درجه هنری و 5 اثراستان در رشته‌های البسه محلی، پته‌دوزی، بافته‌های داری و رودوزی‌های الحاقی موفق به ثبت در فهرست آثار فاخر صنایع‌دستی کشور شدند.
شاه‌وردی از تهیه پرونده 2 شهر و 5 روستا برای ثبت به عنوان ثبت شهر و روستای ملی و جهانی صنایع‌دستی در سال 1402 خبر داد و گفت: این پروند‌ه‌ها برای تایید نهایی به وزاتخانه ارسال شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی بیان کرد: در سال گذشته صنعتگران و هنرمندان صنایع‌دستی استان موفق به اخذ 15 نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در رشته‌های البسه محلی، پته دوزی، بافته های داری، رودوزی‌های الحاقی و سفال و سرامیک شدند.
او گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته رشته‌های صنایع‌دستی استان در شاخه کار و دانش در 3 کلاس، چاپ باتیک در شاخه کار و دانش هنرستان شهیده سهام خیام بیرجند راه‌اندازی شد.
شاه‌وردی افزود: ایجاد و راه‌اندازی خانه‌های ترویج صنایع‌دستی، انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با سایر دستگاه‌های اجرایی برای آموزش و ترویج صنایع‌دستی، تدوین نرم‌افزار بانک اطلاعاتی صنعتگران صنایع‌دستی در شهرستان بیرجند، تدوین جزوه آموزشی مقدماتی و پیشرفته نساجی سنتی برای آموزش استاندارد حوله‌بافی در سطح استان، برگزاری و مشارکت در جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و مسابقات صنایع‌دستی، نصب 10 المان صنایع‌دستی با همکاری شهرداری‌های استان، تولید محتوای دو‌زبانه از صنایع‌دستی استان به‌صورت کلیپ، بروشور و کتابچه و … از جمله مهم‌ترین اقدامات این اداره‌کل در حوزه توسعه و ترویج صنایع‌دستی استان در سال 1402 بوده است.

Show More

Public relations

The latest news and updates of the General Directorate of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of South Khorasan Province

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
en_USEnglish