Tourism

آثار ثبت ملی خراسان جنوبی به هزار و 54 اثر رسید

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: آثار این استان در فهرست میراث ملی به هزار و 54 اثر رسید.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی بیان کرد: طی اسفندماه سال جاری20 اثر از استان در فهرست میراث ملی به ثبت رسید و 16 اثر تعیین حریم شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: این آثار شامل 6 اثر معنوی، 6 محوطه باستانی، 6 اثر منقول تاریخی و 2 اثر طبیعی بود.
شاه‌وردی ادامه داد: همچنین 10 اثر ثبتی و 6 اثر شناسایی شده طبس مسینا شامل قلعه تاریخی و آسبادهای خیرآباد نیز تعیین حریم شدند
او هدف از ایجاد حریم در بناها و آثار تاریخی را حفاظت و ارزش گذاشتن و جلوگیری از مخدوش نمودن منظر آنها دانست.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: 6 اثر ناملموس که در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیدند، شامل 3 پرونده مربوط به دانش و فناوری‌های سنتی فرش خودرنگ، پالان دوزی و لحاف دوزی، 2 پرونده مربوط به پخت و مهارت نان‌های سنتی و یک پرونده مربوط به اقدامات پاسدارانه این استان است.
شاه‌وردی افزود: زمانی یک اثر معنوی یا میراث ناملموس ثبت ملی می‌شود که از نظر مردم شناسی و اجتماعی واجد ارزش بوده و بخشی از ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی مردم در آن متصور شود.
او گفت: 6 محوطه باستانی استان که در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیدند، مربوط به شهرستان‌های نهبندان، قاین، خوسف و طبس با قدمت هخامنشی تا ساسانی هستند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی بیان کرد: 6 اثر منقول تاریخی این استان که در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیدند، شامل 5 نسخه خطی قران مربوط به دوره صفویه از شهرستان‌های بیرجند و درمیان و یک لنگه کفش چرمی مربوط به دوره سلجوقی متعلق به شهرستان قاین می‌شود.
شاه‌وردی افزود: 2 اثر طبیعی این استان که شامل جنگل دیودال زیرکوه و سایت فسیلی روستای ملوند طبس بود نیز در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیدند.
او گفت: خراسان جنوبی با داشتن 9 اثر ثبت جهانی، یک هزار و 54 اثر ثبت ملی و 3 هزار 651 اثر شناسایی شده قابلیت بسیار بالای در جذب گردشگری دارد.

Show More

Public relations

The latest news and updates of the General Directorate of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts of South Khorasan Province

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
en_USEnglish