Tourism

فاز دوم برق‌رسانی به بافت تاریخی دیهوک شهرستان طبس اجرایی می‌شود

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس گفت: برق‌رسانی به بافت تاریخی دیهوک در شهرستان طبس وارد فاز اجرایی می‌شود.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب بیان کرد: خرید و نصب تیرهای برق از محل اعتبارات استانی، به مبلغ ۶۰۹۰ میلیون ریال از محل اسناد خزانه اسلامی در این مرحله انجام می‌شود.
رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس افزود: فاز اول این پروژه با خرید قسمتی از تیرها سال گذشته و با اعتبار ۲۷۰۰ میلیون ریال انجام شده بود و برای تکمیل پروژه به اعتباری در حدود ۱۰ میلیارد ریال نیاز است.
او گفت: بافت تاریخی دیهوک با حدود ۱۸ هکتار مساحت متعلق به دوران صفویه تا اواخر قاجار است که با شماره ۳۳۷۱۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که تاکنون سه اقامتگاه بوم گردی در این بافت ارزشمند راه‌اندازی شده و چندین مورد در حال راه‌اندازی و متقاضی تبدیل خانه‌های قدیمی بافت روستا به بوم گردی هستند.
عرب افزود: اجرای شبکه برق و آب بافت تاریخی دیهوک از مصوبات سفر سال گذشته استاندار خراسان جنوبی به بخش دیهوک بود که امیدورایم در سال جاری با تخصیص اعتبارات استانی و ملی این پروژه هرچه سریعتر تکمیل و به بهره‌برداری برسد.
رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس بیان کرد: بافت تاریخی ارزشمند دیهوک از جمله بافت‌های مناطق کویری و گرم و خشک به شمار می‌رود که بناهایی چون: مسجد جامع، قلعه، بازار، آب‌انبار، آرامگاه و فضاهای مسکونی را در خود جای داده است. دلایل مختلفی از جمله موقعیت ارتباطی و منابع آب نسبتاً کافی نقش مهمی در شکل‌گیری و توسعه بافت قدیم دیهوک داشته است.
او گفت: قرارگیری در مسیر یکی از مهم‌ترین شاهراهای ارتباطی جنوب به شرق و شمال شرق کشور و ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و صنایع‌دستی منطقه باعث شد که برخی از اهالی روستا اقدام به بازسازی بخشی از بافت روستا و تبدیل آن‌ها به اقامتگاه‌های بوم‌گردی کنند که این روند هر چند به کندی ولی ادامه دارد و در صورت تامین زیرساخت‌های مورد نیاز و توجه بیشتر، احیاء کامل این بافت ارزشمند چندان دور از انتظار نیست.
عرب افزود: روستای دیهوک با توجه به سبک معماری و قرار گرفتن روی تپه سنگی و مزارع کشاورزی اطراف ان از قدیم الایام مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار داشته و در حال حاضر نیز گردشگران زیادی از این بافت تاریخی بازدید و در خانه‌های تاریخی آن که بازسازی شده است اقامت می‌کنند

Show More

Tabas office

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اداره شهرستان طبس

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
en_USEnglish