نام و نام خانوادگی: حسنعلی فولادی
سمت: سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی

لیسانس مردم‌شناسی، فوق‌لیسانس مردم‌شناسی
تاریخ انتصاب: 1401/07/01
سنوات خدمت: 24سال

همکاران معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی:

امیر انوری‌مقدم

زهرا خراشادیزاده

زهره اسدپور

محمود دلخوش کجغنه

محمد اصغری

غلامرضا معتمدی

ماهرخ رحیمی


شرح وظایف دفاتر سه گانه معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی

1. دفتر حمایت از تولید
• برنامه‌ریزی در جهت آموزش، حفظ و احیاء و حمایت از توسعه کمی و کیفی محصولات و فعالیت‌های بازرگانی صنایع دستی و هنرهای سنتی
• تهیه و تدوین، بازنگری و به روز رسانی قوانین و مقررات، استانداردها، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مورد نیاز به صورت مستمر در جهت حفظ و احیاء و بهبود کیفی محصولات، تسهیل امور مرتبط با بازرگانی و آموزش صنایع دستی و هنرهای سنتی
• برنامه‌ریزی به منظور برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای شاغلان صنایع دستی به منظور ارتقاء دانش آنها
• تهیه برنامه‌ها و طرح‌های حمایتی در جهت تولید و بهبود کیفیت محصولات و احقاق حقوق صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی و حمایت از مالکیت‌های معنوی و فکری آنها
• برنامه‌ریزی به منظور جلب مشارکت بخش خصوصی در حوزه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، اجرای دوره‌های آموزشی و…
• برنامه‌ریزی به منظور نیازسنجی مستمر قبل از برگزاری دوره‌های آموزشی
• برنامه‌ریزی به منظور مطالعه و شناخت بازارهای هدف به منظور ارتقاء فروش داخلی و خارجی
• فراهم نمودن بستر لازم به منظور بهره‌گیری از تکنولوژی و فناوری در تولید و عرضه محصولات
• برنامه‌ریزی و فراهم نمودن زمینه‌های تشویق و ترغیب فعالان حوزه صنایع دستی جهت مشارکت موثر و فعال در زمینه‌های مختلف
• بررسی طرح‌ها و پروژه‌های تدوین شده به همراه هدایت و نظارت بر اجرای آنها
• نظارت بر فعالیت تولیدکنندگان، مراکز آموزشی، عرضه محصولات صنایع دستی و …
• همکاری و هماهنگی با دستگاه‌های ذیربط و مراکز آموزشی به منظور تدوین سرفصل دروس
• تدوین برنامه و برش‌های استانی مرتبط با فعالیت اداره کل به منظور ابلاغ و اجرا توسط معاونت‌های صنایع دستی استان‌ها با هدف یکسان‌سازی فعالیت‌های صف و ستاد
• برنامه‌ریزی به منظور صدور مجوزهای مورد نیاز برای فعالیت‌های تولیدی، آموزشی و بازرگانی در حوزه صنایع دستی
• فراهم‌سازی بستر مناسب جهت اخذ تسهیلات کم بهره برای تولیدکنندگان، فروشندگان و صادرکنندگان محصولات صنایع دستی به همراه برنامه‌ریزی و نظارت بر نحوه توزیع و استفاده از منابع
• هدایت و نظارت بر روند اجرای برنامه‌ها توسط معاونت‌های صنایع دستی استان‌ها
• برنامه‌ریزی و فراهم نمودن بستر مناسب جهت برگزاری و یا مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای و استانی
• نظارت و ارزیابی، آسیب شناسی، تجزیه و تحلیل و ارائه راهکار مناسب در زمینه‌های مختلف اعم از تولیدی، بازرگانی و آموزشی
• هماهنگی، همکاری و تعامل با دستگاه‌ها، ارگان‌ها، سازمان‌ها و تشکل‌های مردم نهاد مرتبط به منظور تسهیل در اجرای برنامه‌ها
• برنامه‌ریزی برای برپایی و یا مشارکت در سمینارها، نشست‌های تخصصی، همایش‌ها و … ملی و بین‌المللی به منظور ارتقاء دانش فعالان حوزه صنایع دستی و مرتفع نمودن مسایل و مشکلات موجود در زمینه‌های مختلف
• تهیه بانک اطلاعات جامع آماری به منظور دستیابی به آمار و اطلاعات دقیق تولیدکنندگان، شاغلان و دست اندرکاران حوزه صنایع دستی، ظرفیت تولید صنایع دستی در کشور، آموزش دیدگان و…
• توانایی در تقسیم‌بندی و گروه‌بندی فعالیت‌ها
• مطالعه و به روزرسانی دانش و اطلاعات شخصی
• فراهم سازی بستر مناسب برای ارتقاء سطح دانش و مهارت همکاران
• هدایت و نظارت بر روند اجرای برنامه‌ها و وظایف محوله به همکاران
• انجام سایر امور محوله

2. دفتر بازاریابی و تجاری سازی
• برنامه ریزی در جهت حفظ و احیاء و حمایت از توسعه کمی و کیفی محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی در حوزه صادرات و بازار داخلی
• برنامه ریزی به منظور بررسی مطالعه و شناخت بازارهای بین المللی با هدف ارتقاء فروش داخلی و صادرات صنایع دستی
• فراهم نمودن زمینه و امکانات لازم به منظور استفاده و بهره گیری از سیستم های پیشرفته معرفی و فروش الکترونیک صنایع دستی با هدف توسعه و ارتقاء کمی و کیفی بازارهای داخلی و خارجی عرضه محصولات
• فراهم نمودن زمینه های تشویق و ترغیب هنرمندان، صنعتگران، بازرگانان، صادرکنندگان و فعالان حوزه صنایع دستی جهت حضور و مشارکت مؤثر و فعال در بازارهای داخلی و خارجی
• ایجاد زمینه¬ های مناسب و انجام هماهنگی¬ های لازم به منظور جلب مشارکت بخش های دولتی و غیردولتی در حوزه سرمایه¬ گذاری داخلی و خارجی محصولات صنایع دستی
• فراهم نمودن امکانات و اتخاذ تمهیدات لازم و مناسب جهت برگزاری نمایشگاه های ملی، منطقه ای و بین المللی عمومی و تخصصی صنایع دستی در داخل کشور
• نظارت، تجزیه و تحلیل و ارزیابی چگونگی معرفی، عرضه و فروش اقلام صنایع دستی در نمایشگاه های داخلی و خارجی
• هماهنگی، همکاری و تعامل با دستگاه ها، ارگان ها، سازمان ها، تشکل¬ های غیردولتی مرتبط به منظور معرفی رشته ها و محصولات صنایع¬ دستی و عرضه آنان در بازارهای داخلی و خارجی متناسب با سلیقه، نیاز و فرهنگ مصرف بازارهای هدف
• برنامه ریزی، پیگیری و فراهم آوردن امکانات لازم در جهت راه اندازی بازارچه های موقت در ایام ویژه در داخل کشور و حمایت در جهت ایجاد مراکز عرضه و فروش صنایع دستی در خارج از کشور
• برنامه¬ ریزی و انجام اقدامات لازم به منظور ارائه تسهیلات در امر عرضه، فروش و صادرات صنایع¬ دستی به همراه ارائه خدمات بازرگانی مناسب به تولیدکنندگان، فروشندگان و صادرکنندگان محصولات صنایع¬ دستی در داخل و خارج از کشور
• برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم به منظور بازنگری، به روز رسانی، نظارت و تدوین قوانین، مقررات، تفاهم نامه ها، موافقت نامه ها، دستورالعمل ها و آئین نامه ها در راستای توسعه و تسهیل فعالیت ها و مبادلات تجاری صنایع دستی
• برنامه ریزی در جهت برپایی سمینارها، همایش ها، نشست ها و کارگاه های تخصصی برای فعالان بخش بازرگانی و صادرکنندگان کالاهای صنایع دستی پیرامون مسائل توسعه ای، بازاریابی، قوانین و مقررات تجاری و صادراتی و …
• همکاری در تهیه بانک اطلاعات در خصوص صادرکنندگان، شرکت های تجاری فعال، نمایشگاه ها و رویدادهای فرهنگی خارج از کشور و …
• برنامه ریزی و ارائه حمایت جهت ایجاد، تقویت و توسعه تشکل های صنفی و بازرگانی داخلی و خارجی
• برنامه ریزی در راستای ایجاد و راه اندازی صندوق های حمایت از فروش داخلی و ضمانت صادرات صنایع دستی
• برنامه ریزی و ارائه حمایت جهت حضور و مشارکت در برپایی رویدادهای فرهنگی، جشنواره ها و نمایشگاه های عرضه و فروش محصولات صنایع دستی در خارج از کشور و اعزام هیات های تجاری
• برنامه ریزی در راستای مشارکت در حراجی ها، گالری ها و اکسپوهای خارج از کشور
• برنامه ریزی جهت تدوین استاد، طرح ها و پروژه های توسعه ای
• تدوین و تنظیم تفاهم نامه ها موافقتنامه های تجاری در جهت توسعه صنایع دستی
• مطالعه و برنامه ربزی به منظور برپایی سمینارها، همایش ها، نشست ها و کارگاه های تخصصی برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی صنایع دستی پیرامون موضوعات توسعه همه جانبه صنایع دستی
• ایجاد ارتباط مداوم با مجامع و سازمان های تأثیر گذار بر روند توسعه بازرگانی صنایع دستی با هدف ارتقاء فروش و صادرات
• برنامه ریزی، پیگیری و فراهم آوردن امکانات لازم درجهت ایجاد و راه اندازی بازارچه ای دائم صنایع دستی در سطح کشور

3. دفتر آموزش و ترویج

گروه آموزش:
• برنامه‌ریزی آموزشی و درسی و ارتقاء سطح کیفی آموزش
• بررسی شرایط موجود و راهکار و اجرای آموزش‌های نوین
• نظارت جامع بر موسسات و مراکز آموزشی
• برنامه‌ریزی جهت تدوین استانداردهای آموزشی و ایجاد استانداردهای جدید آموزش
• تعریف دوره‌های جدید آموزش و احیای و بازبینی رشته‌های موجود صنایع دستی و هنرهای سنتی
• نظرسنجی از جوامع هدف آموزشی (هنرجویان، هنرآموختگان، مربیان و مدیریت آموزش موسسات) در ارتباط با استانداردهای آموزشی در طول دوره آموزش و محتوی منابع آموزشی و کمک آموزشی
• نیازسنجی آموزشی در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور و ارائه به واحد ذیربط جهت برنامه‌ریزی‌های آموزشی لازم
• همکاری با دستگاه‌های ذیربط به منظور تدوین سرفصل دروس هنرستان‌ها، آموزشکده‌ها و دانشکده‌های صنایع دستی
• صدور مجوز اجرای دوره‌های آموزشی صنایع دستی و هنرهای سنتی به آموزشگاه‌های مجاز

گروه ترویج و طراحی:
ترویج:
• انجام اقدامات لازم جهت معرفی صنایع دستی برگزیده کشور (مستندسازی و مستندنگاری صنایع دستی و هنرهای سنتی)
• تعامل با سازمان‌های بین‌المللی و مراکز تخصصی صنایع دستی در راستای ترویج صنایع دستی و برنامه‌ریزی و مشارکت جهت حضور صنایع دستی در عرصه‌های بین‌المللی با رویکرد ترویجی
• همکاری با ارگان¬ های مختلف در راستای معرفی و ترویج صنایع ¬دستی
• برنامه‌ریزی، مشارکت و نظارت در جهت برگزاری المپیاد‌ها، جشنواره‌ها، سمینارها و همایش‌های تخصصی و رویدادهای علمی، فرهنگی با رویکرد ترویج صنایع دستی در سطح ملی و بین‌المللی
• تهیه آرشیو تصاویر و فیلم از آثار صنایع ¬دستی در گروه‌های مختلف
• ایجاد نمایشگاه دائمی آثار برگزیده صنایع دستی (موزه‌های صنایع دستی)
• ایجاد نوآوری و تحول در فعالیت‌های ترویجی
• ایجاد خانه ترویج صنایع دستی روستایی و عشایری
• ساخت فیلم‌های مستند آموزشی و ترویجی (رشته‌های منسوخ شده)
• تهیه بسته‌های فرهنگی (در قالب CD مولتی مدیا از معرفی رشته‌های صنایع دستی استان‌ها، کتابچه معرفی تولیدکنندگان برجسته صنایع دستی استان و مراکز عمده فروش صنایع دستی، نقشه جغرافیایی صنایع دستی)
• برگزاری هفته فرهنگی اقوام و مناطق (در سطح استانی و ملی)
• طراحی، ساخت و نصب نمادهای صنایع دستی بومی هر استان و اجرای مصوبه هیئت وزیران موضوع بند 6 المان‌ها و استقرار ویترین‌ها (استانی و ستادی)
• ساخت برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی (استانی)
• تهیه کتاب فیلم صنایع دستی (ستادی و استانی)
• ساخت تیزر تبلیغاتی با موضوع ترویج استفاده از صنایع دستی بومی و پخش آن در تلویزیون‌های شهری با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران
• تهیه اطلس صنایع دستی کشور
طراحی:
• تهیه و تدوین دستورالعمل‌های لازم در جهت طراحی محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی
• تهیه طرح جامع طراحی در صنایع دستی جهت ارتقاء کیفیت و توسعه صنایع دستی و هنرهای سنتی
• برنامه‌ریزی جهت برگزاری برنامه‌های رقابتی صنایع دستی در سطح کشور با رویکرد طراحی
• برگزاری رویدادهای مختلف با رویکرد طراحی جهت نمایش صنایع دستی متناسب شده با زندگی معاصر
• ایجاد پایگاه‌های اطلاع رسانی به منظور برقراری ارتباطات دائمی با طراحان مد و دکوراسیون و معماران و مصرف کنندگان و همه ارکان بازار مصرف با هدف تبادل اطلاعات
• برنامه‌ریزی لازم برای بهینه سازی طراحی محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی
• تبادل ارتباط و مبادلات علمی، فرهنگی و فنی با دانشگاه‌ها، موسسات و نهادهای مرتبط با صنایع دستی در سطح ملی و بین‌المللی در زمینه طراحی
• برنامه‌ریزی به منظور راه‌اندازی پایگاه ویژه معرفی آثار دارای نشان بین‌المللی و نشان ملی

Back to top button
en_USEnglish