میراث‌فرهنگی

شناسایی 90 محوطه ی تاریخی پارینه سنگی در پهنه جغرافیایی طبس

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس از پایان بررسی پارینه سنگی و شناسایی 91 محوطه ها و سایت های تاریخی پارینه سنگی در قسمتی از شهرستان طبس خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب گفت: بررسی به صورت میدانی و طی یک‌ماه در خردادماه سال جاری و از محل اعتبارات استانی پروژه مطالعه، بررسی و کاوش باستان‌شناسی محوطه‌های تاریخی شهرستان طبس با اعتبار هزینه شده 700 میلیون ریال انجام گرفت و نتایج بدست آمده بسیار قابل توجه و تامل بود.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس افزود: دوران پارینه‌سنگی قدیمی‌ترین دوران ما قبل تاریخ انسان و فرهنگ مادی انسان است که برای اولین بار انسان‌ها از ابزار سنگی دست ساز استفاده کرده‌اند. دوران پارینه سنگی از حدود ۳/۳ میلیون سال پیش تا زمان عقب‌‌نشینی یخچال‌ها از نیمکره‌ی شمالی در فاصله‌ی سال‌های ۱۰ هزار تا ۸۵۰۰ سال قبل از میلاد ادامه داشته است. در این دوران انسان از شکل شاخه‌های اولیه نظیر انسان ماهر ، تحول یافته و به شکل انسان امروزی یعنی انسان خردمند در آمد. در این دوره انسان‌ها به شکار و جمع‌آوری آذوقه می‌پرداختند و محل زندگی آن‌ها غارها بود. انسان به دلیل نیاز به یک سرپناه که بتواند به واسطه آن در برابر خطرات ناشی از طبیعت، حیوان‌ها و دیگر انسان‎‌ها جان سالم به در ببرد به غارها پناه برد و در آن‌جا زندگی کرد
علی صدرایی سرپرست بررسی‌های پارینه سنگی پهنه جغرافیایی طبس گفت: پهنه شرقی فلات ایران به عنوان یکی از مناطق پیشگام در مطالعات پارینه سنگی از اواسط قرن بیستم میلادی مورد توجه باستان شناسان و دیرین انسان شناسان قرار گرفت.
صدرایی افزود: در سال 1399 با حمایتهای همه جانبه اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی طرحی پی‌ریزی شد تا تصویری روشن از وضعیت جمعیت‌های فعال عصر پلئیستوسن در این بخش از فلات ایران ارائه شد.
او ادامه داد: در مطالعات میدانی 1402 که از 2 خرداد و با حمایتهای مالی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طبس آغاز شد و تا 31 خرداد ادامه پیدا کرد شواهد قابل اتکایی از صنایع سنگی پارینه سنگی در پهنه جغرافیایی طبس شناسایی شدند. این پهنه جغرافیایی با برخورداری از دریاچه های خشک شده و همچنین منابع سنگ لازم در فرایند تراش دست‌افزارهای سنگی، پتانسیل بالایی در مطالعات پارینه سنگی داشته به نحوی که بررسی‌های پیمایشی ما در این پهنه منجربه شناسایی تعداد 91 محوطه پارینه سنگی شد که از دوره های مختلف پارینه سنگی تا دوران نوسنگی را شامل می‌شوند و پتانسیل بالای این پهنه جغرافیایی را در مطالعات پارینه سنگی گوشزد می کند.
صدرایی گفت : امید است تا بتوان در گام نخست با تکمیل این بررسی‌ها و در گام بعدی با کاوش در محوطه‌های کلیدی که قابلیت کاوش دارند به گاهنگاری مطلق یافته‌های بدست آمده دست یافت و تصویری روشن از وضعیت جمعیتهای انسانی عصر پلئیستوسن در این بخش از فلات ایران را ارائه کرد.

مشاهده بیشتر

اداره شهرستان طبس

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اداره شهرستان طبس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا