میراث‌فرهنگی

شروع مرمت آب انبار آهنگران شهرستان سرایان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی با حضور در جمع مردم ولایت مدار شهرستان سرایان از شروع مرمت آب انبار آهنگران شهرستان سرایان خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، هادی شاه‌وردی بیان کرد: : آب انبار‌های سرایان یکی از هزاران میراثی است که در این استان کویر وجود دارد و باید برای حفظ و مرمت آن تلاش کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی عنوان داشت: همکاری میراث‌فرهنگی با شهرداری برای مرمت آب انبار‌ آهنگران می‌تواند رونق دوباره‌ای به این ابنیه تاریخی بازگرداند.
تقی عیدی مسئول میراث‌فرهنگی, گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان گفت: مرمت این آب‌انبار یکی از خواسته‌های مهم مردم در چند سال اخیر بوده است که انشاءالله بزودی مرمت آن شروع خواهد شد.
عید افزود: آب‌انبار آهنگران سرایان و آب‌انبار آهنگران در داخل محدوده بافت قدیم شهر سرایان و نزدیک مسجد آهنگران واقع شده است. این بنا در وضعیت موجود شامل پلکان ارتباطی از سردر به پاشیر، پاشیر، مخزن و پوشش مخزن است. بنا دارای سردر ورودی بوده که به علت تعریض کوچه تخریب شده و یک ردیف پلکان جدید بصورت عمود بر پلکان اصلی طراحی شده تا دسترسی به مسیر پلکان اصلی و پاشیر از این طریق ممکن باشد. از سر در اصلی بقایای مختصری از یکی از جرزهای سردر باقی مانده است.
او ادامه داد: محور اصلی بنا جهت شمال شرقی- جنوب غربی دارد. دسترسی به پاشیر که کف آن 10 متر پایین تر از کف گذر مجاور است از طریق یک رشته پلکان به عرض 1.60 متر و به تعداد 35 پله(13 پله جدید) امکانپذیر است. پاشیر با ابعاد 2.15*2.25 متر فضای کوچکی است با پوشش چهار ترک که بر روی چهار قوس جناغی قرار گرفته است. در مرکز گنبد پاشیر نورگیری تعبیه شده به قطر 40 سانتیمتر که علاوه بر تامین نور کار تهویه هوا و ایجاد جریان هوا در فضای پاشیر را نیز ممکن می‌ساخته ولی در حال حاضر مسدود شده است. فضای مخزن با پلان دایره که محل ذخیره آب است، در انتهای محور اصلی بنا و در جبهه جنوب غرب آن قرار دارد. پوشش فضای مخزن گنبدی است که با آجر و بصورت گردچین اجرا شده. مخزن گنبد حجمی استوانه ای با قطر 6.70 و ارتفاع 9.5 متر است.

مشاهده بیشتر

نمایندگی شهرستان سرایان

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نمایندگی شهرستان سرایان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا