میراث‌فرهنگی

اتمام مرمت بخشی از مسجد تاریخی عیدگاه نوغاب هندوالان

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان درمیان از اتمام مرمت بخشی از مسجد تاریخی عیدگاه نوغاب هندوالان خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، امیر‌اسماعیل شهسواری گفت: در این پروژه اجرای طاق‌زنی و اجرای اندود کاهگل بام و شیب‌بندی همراه با نصب ناودان و همچنین اندود کاهگل بر روی دیوار های بیرونی (نما) مسجد صورت گرفت.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان درمیان گفت: با تخصیص اعتبارات از محل دارایی های تملک شهرستان، اقدامات مرمتی صورت گرفته مسجد عیدگاه نوغاب هندوالان اجرای آواربردای و انتقال نخاله‌ها، طاق‌زنی سقف‌ها و سردرب ورودی، غوره گل و کاهل پشت‌بام، اندود کاهگل بر روی دیوارها (نما) و اجرای ناودان و … است.
شهسواری اظهار داشت: این بنا را می‌توان جزء یکی از نمونه‌های خاص از معماری خشتی در نظر گرفت، داشتن یک محراب که در نوع خود جالب توجه بوده و نوع معماری شبستانی آن و استفاده از یک نیم اشکوب برای نورگیری و از همه مهمتر نوع استفاده مردم در گذشته که از نام آن هم برمی‌آید (مسجد عیدگاه)، از جمله ویژگی‌های این مسجد تاریخی است.
او افزود: عیدگاه نوغاب مربوط به دور صفویه و در تاریخ 16/06/1391 و با شماره 30818 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مشاهده بیشتر

نمایندگی شهرستان درمیان

آخرین اخبار و تازه‌ها از حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نمایندگی شهرستان درمیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا