میراث‌فرهنگی

معرفی میراث ناملموس عاشورایی خراسان جنوبی در سطح استان برای اولین بار

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از معرفی آیین‌های عزاداری ثبت شده خراسان جنوبی در فهرست میراث معنوی (میراث ناملموس) کشور، در سطح استان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی هادی شاه‌وردی گفت: میراث ناملموس عاشورایی در عزای سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله حسین (ع) و با محوریت واقعه عظیم کربلا و روایت‌های سوزناک آن شکل گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: محرم در خراسان جنوبی با شور و حال خاصی برپا می‌شود و آیین‌هایی که ریشه در جان و سرشت مردمان این منطقه دارد جان تازه ای به خود می‌گیرند تا عشق دیرینه مردم این دیار را به ساحت مقدس سالار شهیدان به نمایش گذارند.
شاه‌وردی گفت: در خراسان جنوبی 18 آیین‌ عزاداری ثبت شده در فهرست میراث معنوی (میراث ناملموس) کشور دارد که امسال برای اولین بار این آیین در قالب بنرهای معرفی در سطح استان به مردم معرفی شده اند.
او افزود: با همکاری و یاری همکارانم ویدیو وال به همراه ایستگاه صلواتی ابناالحسین (ع) درب اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تعبیه شده و هرشب ضمن پذیرایی از عزاداران حسینی، 18 آیین‌ عزاداری ثبت شده استان در فهرست میراث معنوی (میراث ناملموس) کشور به عزاداران معرفی می شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ضمن بیان اینکه معرفی آیین‌ عزاداری خراسان جنوبی با استقبال مردم همراه بوده است، گفت: ماه محرم به عنوان یک میراث‌فرهنگی اسلامی، موجب انتقال ارزش‌ها، رسوم و آداب مربوط به این ماه از نسل به نسل دیگر می‌شود. از این طریق، اعتقادات و آئین‌های مرتبط با محرم به نسل‌های آینده منتقل شده و این تلاش منجر به حفظ و حراست از اصول اسلامی و ارزش‌های معنوی می‌شود.
شاه‌وردی بیان کرد: محرم به‌عنوان یک میراث فرهنگی بسیار مهم در تاریخ و فرهنگ اسلامی به‌شمار می‌آید. این ماه و رویدادهای مرتبط با آن نه تنها برای مسلمانان بلکه برای جوامع مذهبی از اهمیت فرهنگی و تاریخی ویژه‌ای برخوردار است.
او گفت: مراسم تعزیه بیرجند، مراسم هفت منبر، نخل گردانی استان، بیل زنی خوسف، نخل گردانی درخش، مشعل گردانی استان، علم گردانی استان، سنگ زنی درخش، علم بندان درخش، نخل بندی و نخل گردانی کریت طبس، خیرات عاشورا در شهر گزیک، تکیه بندان روستای سرخنگ درمیان، عزاداری امام حسین در حسینه کبابی بیرجند، علم بندان بشرویه، مراسم تعزیه زعفرجن در بشرویه، آیین و مراسم پخت آش بزباش خوسف، مراسم عماری پوشی بشرویه، آیین صبح روسیاه در شهرستان های سربیشه، طبس، قاینات، بشرویه و سرایان و مراسم پخت غلور در اربعین مراسم و آیین‌های عزاداری ثبت شده در فهرست میراث معنوی (میراث ناملموس) کشور است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: مراسم قرائت زیارت پر فیض عاشورا نیز همزمان با آغاز ماه محرم هر روز صبح همراه با مراسم سخنرانی، سوگواری و مرثیه خوانی در محل اداره‌کل میراث‌فرهنگی با حضور پرسنل و مردم برگزار می‌شود.
شاه‌وردی بیان کرد: محرم و مراسم‌های مربوط به آن به عنوان یک عامل فرهنگی مهم در جوامع اسلامی تأثیرگذار است. این مراسم‌ها اثری مثبت بر روحیه و ایمان افراد دارد و باعث ایجاد همدلی، هم‌افزایی و احساس وفاداری به ارزش‌های دینی و انسانی می‌شود.

مشاهده بیشتر

روابط عمومی

آخرین اخبار و تازه‌های مختلف اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا